သံေဝဂတရား (၄) ပါး

စတုရာရကၡတရား (အာရကၡတရား ၄ ပါး)

မ သု
ေမ ဗု

မ – မရဏာႏုႆ      တိ
သု – အသုဘာႏုႆ      တိ
ေမ – ေမတၲာ
ဗု – ဗုဒၶါႏုႆ      တိ
သံသရာဝဋ္အတြင္းမွ လြတ္ေျမာက္ရန္ တရားဘာဝနာ အားထုတ္ၾကမည့္ ေယာဂီမ်ားသည္ သံေဝဂအသိစြဲၿမဲသိေစရန္အတြက္ ဤစတုရာရကၡတရား (၄) ပါးကို မွ်ေဝအပ္ပါသည္။

မရဏာႏုႆ      တိ
ဘုရားရွင္ရွိစဥ္အခါက တစ္ေန႔မွာ ဘုရားရွင္ေက်ာင္းေတာ္မွာ ရဟန္း ေတာ္တို႔ ေသျခင္းတရားျဖစ္တဲ့ မရဏႏုႆတိကို မိမိတို႔ ဆင္ျခင္ပံုကို တိုင္ပင္ ေဆြးေႏြးရာေနရာသို႔ ဘုရားရွင္ေရာက္ေတာ္မူ၍ ခ်စ္သားရဟန္းတို႔ ငါဘုရား မေရာက္မီ ဘယ္စကား ဆက္စပ္၍ တိုင္ပင္ေနပါသလဲလို႔ သိလ်က္ႏွင့္ ေမးေတာ္ မူရာ ရဟန္းတို႔သည္ ဘုရားရွင္အား ေနရာထိုင္ခင္းေပးၿပီး ႐ိုေသစြာ ေလွ်ာက္ ထားအပ္ပါသည္။ ဘုရားတပည့္ေတာ္တို႔ ေသျခင္းတရားအေပၚ ေအာက္ေမ့မႈကို တိုင္ပင္ၾကေၾကာင္း ေလွ်ာက္ထားေသာ္ ပထမရဟန္းေတာ္သည္ (၁)လအတြင္း ေသႏိုင္ပါသည္ဟု ေလွ်ာက္ေသာ္ ဘုရားရွင္က ဆိတ္ဆိတ္ေနေသာ္ ရက္ (၂၀)၊ (၁၀)ရက္၊ (၅)ရက္၊ (၄)ရက္၊ (၂)ရက္၊ (၁) ရက္၊ ေန႔ဝက္၊ ၅ နာရီ၊ ၂ နာရီ၊ ၁ နာရီ၊ ဆြမ္းတစ္နပ္စား၊ ၁၀ လုပ္စား၊ ၅ လုပ္စား၊ ၂ လုပ္စား၊ ၁ လုပ္စား အစရွိသမွ် ေလွ်ာက္ထားေသာ္ ဘုရားရွင္သည္ ဆိတ္ဆိတ္ပင္ေနေတာ္မူရာ ေနာက္ဆံုး အမွန္အတိုင္း ေလွ်ာက္ထားမည့္ရဟန္းေတာ္မွာ ႐ိုေသစြာ လက္ကန္ ေတာ့တင္ကာ ဘုရားတပည့္ေတာ္သည္ ‘အသက္႐ွဴဆဲ၊ ႐ိႈက္ဆဲ၊ မ်က္ေတာင္ တစ္ခတ္အတြင္းမွာပင္ ေသႏိုင္ေၾကာင္း ေလွ်ာက္တင္ေသာ္’ ဘုရားရွင္သည္ ဝမ္းေျမာက္စြာျဖင့္ သာဓုေခၚပါသည္။
ခ်စ္သားတို႔ ဤကဲ့သို႔ ေသရျခင္းဟာ ေသျခင္းမရွိေသာ နိဗၺာန္ကို မရ ေသးလို႔သာ ေသရတာပါ။ ဒါေၾကာင့္ ေသျခင္းမရွိရာ နိဗၺာန္ရဖို႔အတြက္ ဝိပႆ      နာတရား က်င့္ၾကံပြားမ်ားရန္ ေဟာေတာ္မူခဲ့ပါသည္။

အသုဘကမၼ႒ာန္း
အသုဘဆိုတာ အရပ္အေျပာအရ ေသဆံုးသြားေသာ အေလာင္းေကာင္ ကို ႐ုတ္ကလာပ္မသာလို႔ နားလည္ၾကပါတယ္။ မသာဆိုတဲ့စကားအတိုင္းပဲ၊ ဘဝကို သာယာေအာင္မွ မေစာင့္ေရွာက္ႏိုင္ေတာ့တာေၾကာင့္ မသာ-အသုဘ လို႔ ေျပာၾကတာပါ။ အမွန္စင္စစ္ေတာ့ အသုဘဆိုတာ မတင့္မတယ္ ရြံ႕ဖြယ္ရာ မွန္သမွ်ကို ဆိုလိုတာပါ။
ကြ်န္ေတာ္တို႔အားလံုးဟာလည္း မေသေသးတဲ့ အသုဘေတြပါ။ ကြာျခား တာ ဆိုလို႔ သိျခင္း၊ မသိျခင္းပဲ ကြာတာပါ။ ကြ်န္ေတာ္တို႔အားလံုးမွာ ဒြါရႀကီးငယ္ ရွိၾကတဲ့၊ မ်က္စိကလည္း ေရႊမထြက္ပါ၊ မ်က္ေခ်း၊ နားေပါက္ကလည္း နားဖာ ေခ်း၊ ႏွာေခါင္းမွလည္း ႏွပ္၊ ပါးစပ္မွလည္း သြားရည္ႏွင့္ ခႏၶာကိုယ္အႏွံ႔ ေမြးညင္း ေပါက္အစံုမွလည္း အပုပ္အခိုးမ်ားသာ ထြက္တာပါ။ ဘယ္ေနရာမွ တင့္တယ္ ႏွစ္လိုဖြယ္ မရွိပါ။ ေန႔စဥ္နဲ႔အမွ် သန္႔ရွင္းေအာင္ ေစာင့္ေရွာက္ေနလို႔သာ၊ ႏွစ္ရက္ ေလာက္ သန္႔စင္မႈမလုပ္ရင္ ကိုယ့္အနံ႔ေတာင္ ခံခ်င္မွာမဟုတ္ပါ။ ဒါေၾကာင့္ ကြ်န္ေတာ္တို႔အားလံုးဟာ ဘယ္ေလာက္ပဲ ခ်မ္းသာျြကယ္ဝပါေစ၊ ပညာေတြ ေတာ္ပါေစ၊ ရာထူးဂုဏ္ထူးေတြ ႀကီးမားျမင့္မားပါေစ၊ အသုဘခႏၶာကိုယ္ ရတာ ခ်င္းေတာ့ အတူတူပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ႏွိမ့္ခ်ျခင္း၊ အထင္ေသးျခင္း၊ ရြံ႕ရွာျခင္းမ်ား ျဖစ္ေပၚပါက အသုဘခႏၶာကိုယ္ရတာခ်င္းအတူတူပါလို႔ သတိဝင္ေစခ်င္ပါ တယ္။ သူလည္း မေသခင္ အသုဘ၊ ငါလည္း မေသခင္ အသုဘပဲ၊ အခ်င္းခ်င္း ကူညီေဖးမၿပီး ေမတၲာထား ေစာင့္ေရွာက္တာ မဂၤလာတရားပါ။ ေဝဘူဆရာေတာ္ ႀကီး ဆံုးမစကားေလး ၾကံဳတုန္း ေျပာျပပါရေစ။ ]တေလာကလံုး မသာေလာင္း- ဗလာေလာင္း-ျပာေလာင္း ၾကာေညာင္းမေနနဲ႔} အဓိပၸာယ္ကေတာ့ အားလံုး ေသၾကရမယ့္ မသာေလာင္းေတြပဲ၊ ေသေတာ့လည္း ဘာမွ မပါ လက္ဗလာနဲ႔ သြားရမွာ၊ ေသၿပီးေတာ့လည္း ျပာေလာင္းေပါ့။ ၾကာေညာင္းမေနနဲ႔ဆိုတာ ဒီဘဝ ဒီခႏၶာကို ေျပာတာမဟုတ္ပါ။ သံသရာမွာ ဘဝေပါင္းမ်ားစြာ ခႏၶာေပါင္းမ်ားစြာနဲ႔ ေသမင္းကို အခြန္ဆက္လို႔ ပင္ပန္းလွပါၿပီ။ ဒါေၾကာင့္ အသုဘကမၼ႒ာန္းကို ေအာက္ေမ့ၿပီး ေသျခင္းကင္းရာ နိဗၺာန္သို႔ ဝင္စံႏိုင္ေအာင္ ဝိပႆနာတရားပာါး မ်ားၾကပါရန္ ႏိႈးေဆာ္တိုက္တြန္းအပ္ပါသည္။

ေမတၱာဘာဝနာ

ေမတၲာဆိုေသာ ေဝါဟာရစကားကို လူသားအားလံုး မိမိတို႔ရဲ႕က႑ အလိုက္ သံုးႏႈန္းေရးသားၾက၊ ေျပာဆိုၾကပါတယ္။ စာအုပ္ေပါင္းမ်ားစြာလည္း ေရးသားၾကပါတယ္။ ဘယ္ေလာက္ပင္မ်ားျပားၾကေသာ္လည္း ေမတၲာဆိုတဲ့ စကားလံုးကို ၫႊန္းဆိုတဲ့အခ်က္ကို ကြ်န္ေတာ့္အေနနဲ႔ နားလည္သေလာက္ ေျပာခ်င္ပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္နားလည္တာ အခ်က္သံုးခ်က္ေျပာမွာပါ။ ပထမ အခ်က္ကေတာ့ ေမတၲာတရား ေပးဆပ္သူတိုင္း မိမိႏွင့္ ပတ္ဝန္းက်င္သေဘာ သဘာဝတို႔ကို ]နားလည္မႈ}ေပးႏိုင္ရပါမယ္။ နားလည္မႈရွိသည္ႏွင့္အမွ် အရာရာ တိုင္းမွာ ]ခြင့္လႊတ္}တတ္တယ္။ ]သည္းခံ}တတ္မွာပါ။
ဥပမာ ။ လူတစ္ေယာက္ဟာ ခြင့္မလႊတ္ႏိုင္ေအာင္ မေကာင္းေန၊ ဆိုးသြမ္းေနပါေစ၊ သူ ဘာေၾကာင့္ မေကာင္းသလဲ၊ ဆိုးရသလဲဆိုတာကို နားလည္မႈေပးႏိုင္မယ္ဆိုရင္ သူဆိုးသမွ် မေကာင္းသမွ်ေတြကို ခြင့္လႊတ္ႏိုင္၊ သည္းခံႏိုင္မယ္ဆိုရင္ သူ႔အေပၚ ေမတၲာထားႏိုင္မွာပါ။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ နားလည္မႈေၾကာင့္ပါ။ နားလည္မႈ၊ ခြင့္လႊတ္မႈ၊ သည္းခံမႈသည္ တကယ္ေမတၲာ အစစ္ပါ။ စကားလံုးေမတၲာ၊ အေျပာေမတၲာမဟုတ္၊ ႏႈတ္ကေန ပြား႐ံုရြတ္ဆိုေန ရေသာ ေမတၲာမ်ိဳးလည္း မဟုတ္။ လူ၊ နတ္၊ ျဗဟၼာ၊ သတၲဝါအားလံုးအတြက္ ထားအပ္ေသာ ေမတၲာပါ။ လူ၊ နတ္၊ ျဗဟၼာ၊ သတၲဝါအားလံုးသည္ သံသရာ တစ္ေလွ်ာက္ ေတာ္စပ္ခဲ့ဖူးေသာ သံသရာေဆြမ်ိဳးေတြပါ၊ အားလံုး ေက်းဇူးမကင္း ၾကပါ။ ဒီေက်းဇူးတရားေတြ သိျမင္ေနသမွ် ေမတၲာေပၚေနမွာပါ။ ဒီစကားကလည္း ေက်းဇူးရွင္ဆရာ၏အဆံုးအမျဖစ္ပါတယ္။ ]ေက်းဇူးျမင္လွ်င္ ေမတၲာေပၚသည္၊ ေက်းဇူးေပ်ာက္လွ်င္ မာနေပၚသည္}၊ ဒါေၾကာင့္ သံသရာ ေဆြမ်ိဳးအားလံုး အေပၚ ေက်းဇူးေတြျမင္ၿပီး ေမတၲာေတြထားကာ သံသရာမွ လြတ္ေျမာက္ေအာင္ ဘာဝနာေတြ ပြားၾကပါရန္ တိုက္တြန္းအပ္ပါသည္။

ဗုဒၶါႏုႆ      တိ

ဗုဒၶါႏုႆ       တိဆိုတာ မ်ားျပားလွေသာ ဘုရားရွင္တို႔၏ဂုဏ္ေတာ္ေက်းဇူး ေတာ္တို႔ႏွင့္ အံ့မခန္းေသာ ဥာဏ္ေတာ္တို႔ကို ေရွးဆရာအသီးသီးတို႔မွ ပူေဇာ္ စပ္ဆိုခဲ့ေသာ ဂုဏ္ေတာ္အမႊမ္းတို႔ကို မိမိတို႔ဘာသာ စာေပစကားအလိုက္ ပူေဇာ္ ၾကပါတယ္။ တခ်ိဳ႕ပူေဇာ္မႈမွာ မိမိအက်ိဳးစီးပြားလိုအင္ဆႏၵအတြက္ ပူေဇာ္ေနၾက တာပါ။ ဥပမာအားျဖင့္ ဒီဂုဏ္ေတာ္ကို ပူေဇာ္လွ်င္ ဘယ္လိုအက်ိဳးရာထူးအာဏာ ေတြ ရရွိမယ္၊ က်န္းမာမယ္၊ ခ်မ္းသာမယ္ေပါ့။ ဂုဏ္ေတာ္ေတြ ပူေဇာ္ရြတ္ဖတ္ တာ ေကာင္းပါတယ္။ အယူနဲ႔လုပ္ရင္ ေစတနာမမွန္တဲ့အတြက္ အက်ိဳးေပး ညံ့တတ္တယ္။ တကယ္ကို ဘုရားရွင္တို႔၏ဂုဏ္ေတာ္ေက်းဇူးေတာ္တို႔ကို နားလည္ၿပီး ၾကည္ညိဳတဲ့စိတ္ျမတ္ႏိုးတန္ဖိုးထားၿပီး မိမိ၏တန္ဖိုးရွိေသာအခ်ိန္ ေတြကို ဘုရားဂုဏ္ေတာ္ေတြ ပူေဇာ္ရာမွာ အခ်ိန္ေပးပူေဇာ္မယ္ဆိုရင္ မိမိစိတ္မွာ ဘုရားရွင္ဓာတ္ကိန္းေနၿပီး မိမိဆႏၵအေလ်ာက္ ဆုေတာင္းစရာမလိုေအာင္ အက်ိဳး ေပးမွာပါ။ ဒါေၾကာင့္ ဗုဒၶႏွင့္ ဂုဏ္ေတာ္တို႔ကို မွန္ကန္စြာ ေအာက္ေမ့ျခင္း၊ သမၼာသကၤပၸ စေသာ မဂၢင္ရွစ္ပါးတရားတို႔ကို ပြားမ်ားေအာက္ေမ့လ်က္ သံသရာမွ လြတ္ေျမာက္ႏိုင္ၾကပါေစ။

Comments

comments

Post Author: manawmaya