ေလာကီမဂၤလာတစ္ဆယ့္သံုးပါး

“ျမန္မာျပည္သည္ တို႔ျပည္၊ ျမန္မာစာသည္ တို႔စာ၊ ျမန္မာစကားသည္ တို႔စကား” ဟုဆိုၾက ေသာ္လည္း မ်က္ေမွာက္ေခတ္တြင္ လူငယ္မ်ား သည္ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈကို ေလ့လာမႈ၌ အားနည္း ၾကေပသည္။ ေတးဂီတတြင္လည္းေကာင္း၊ အက အခုန္တို႔တြင္လည္းေကာင္း၊ အေနာက္တိုင္း ေတး ဂီတ၊ အေနာက္တိုင္း အကအခုန္တို႔ကို အတုယူ လာၾက၊ အားက်လာတတ္ၾကသည္။ ဂ်ပန္၊ တ႐ုတ္၊ ကိုရီးယား၊ ဗီယက္နမ္၊ လာအို၊ ကေမၻာဒီးယား၊ အိႏၵိယ၊ သီရိလကၤာ စေသာ အေရွ႕တိုင္း ႏိုင္ငံတို႔ သည္ မည္မွ်ပင္ ေခတ္မီတိုးတက္ေနၾကေသာ္လည္း ၄င္းတို႔၏ ကိုယ္ပိုင္ယဥ္ေက်းမႈကိုကား ထိန္းသိမ္း ထားၾကဆဲျဖစ္သည္။ ၄င္းတို႔၏ အမ်ိဳးသားေန႔ကဲ့သို႔ ေသာ အခါႀကီး ရက္ႀကီးမ်ားတြင္လည္းေကာင္း၊ ႏိုင္ငံတကာ ပြဲေတာ္မ်ားတြင္လည္းေကာင္း ၄င္းတို႔၏ ႐ိုးရာယဥ္ေက်းမႈ အက၊ အလွမ်ားအား တင္ဆက္ ေလ့ရွိျခင္းက ထင္ရွားေသာ သာဓကမ်ားပင္ ျဖစ္ သည္။

၃၈ ျဖာ မဂၤလာတရားေတာ္ကို လူအေတာ္ အသင့္ သိၾကသည္။ ရဟန္း သံဃာမ်ား၏ ေဟာ ေျပာပို႔ခ်မႈ၊ မဂၤလာစာေမးပြဲမ်ား က်င္းပေပးမႈ၊ မဂၤလာဗ်ဴဟာအသင္း ကဲသို႔ေသာ အသင္းမ်ား၊ ဝိုင္အမ္ဘီေအ ကဲ့သို႔ေသာ ဗုဒၶဘာသာအသင္းမ်ား တည္ရွိေနမႈ၊ ထိန္းသိမ္းေပးေနမႈတို႔ေၾကာင့္ ျဖစ္ သည္။ ေရႊဟသၤာဆရာေတာ္၊ မဟာဂႏၶာ႐ံုဆရာ ေတာ္ႏွင့္ ေမာင္အံ့(မဟာဝိဇၨာ၊ ဘံုေဘ)ကဲ့သို႔ေသာ  ေထရ္ႀကီးဝါႀကီး၊ ပုဂၢိဳလ္ႀကီးတို႔ ေရးသားေသာ မဂၤလာ တရားေတာ္ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းသည့္စာအုပ္မ်ား၊ ဒဂုန္ ဦးထြန္းျမင့္တို႔၏ မဂၤလာကဗ်ာတို႔၏ ေက်းဇူးကား ႀကီးမားလွေပသည္။

၃၈ ျဖာ မဂၤလာတရားေတာ္ကို အေတာ္ အသင့္ သိၾကေသာ္လည္း ေလာကီမဂၤလာ ၁၃ ပါး ရွိေသးသည္ကို   လူတိုင္း မသိၾကေပ။ ေဖေဖာ္ဝါရီ လ ၁၄ ရက္သည္ ခ်စ္သူမ်ားေန႔ Valentine’s Day ကို ယခုေခတ္လူငယ္မ်ား သိၾကေသာ္လည္း အာဝါဟ မဂၤလာ ဝိဝါဟ မဂၤလာကို လူငယ္မ်ား မသိၾကေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ အ႐ိုးကို အရြက္မဖံုးေရးအတြက္ ဤ ေဆာင္းပါးကို ေရးသားရျခင္း ျဖစ္ေလသည္။

ဤေလာကီ မဂၤလာ ၁၃ ပါးအေၾကာင္းကို ေရွးက်မ္းတစ္က်မ္းျဖစ္သည့္ ဓမၼာလကၤာရဟူေသာ က်မ္းတြင္ ပါရွိသည္။ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း ၅၀ ေက်ာ္ခန္႔ကလည္း ျမန္မာပညာရွိႀကီးတစ္ဦးျဖစ္ သည့္ ဟံသာဝတီဦးဘရင္က ေရးသားခဲ့ဖူးေပသည္။ ယခုအခါ ယင္းစာအုပ္မ်ားမွာ ရွားပါးေနၿပီျဖစ္သျဖင့္ ျပန္လည္ ေရးသားတင္ျပလိုက္ရျခင္း ျဖစ္ေပသည္။

 

(၁) ပုတၲဝိဇယနမဂၤလာ

မိခင္သည္ အခ်ိန္၊ လ၊ ရက္ ေစ့ေရာက္ သျဖင့္ ပရိသေႏၶမွ ေကာင္းမြန္စြာ ဖြားျမင္ေသာ ေၾကာင့္ မိဘႏွစ္ပါးတို႔က မိမိတို႔မွာ သားေကာင္း ရတနာ၊ သမီးေကာင္း ရတနာတို႔ကို  ရရွိေၾကာင္း ေၾကြးေၾကာ္သည့္ မဂၤလာျဖစ္သည္။

ဤ မဂၤလာကို ျပဳေသာအခါ၌ ပစၥည္းဥစၥာ တတ္ႏိုင္လွ်င္ တတ္ႏိုင္သလို ျပဳၾကသည္။

အနည္းဆံုး အေရွ႕၊ အေနာက္၊ ေတာင္၊ ေျမာက္ ခုနစ္ေယာက္စီကို ပင့္ဖိတ္ ေကြ်းေမြးရေလ သည္။ ဝမ္းတြင္းပါ အညစ္အေၾကးမ်ား၊ သန္႔ရွင္း စင္ၾကယ္ေအာင္ ေရႊရည္ေငြရည္တို႔ျဖင့္ ခ်ိဳးေပးရ သည္။

 

(၂) နႏၵီမုခဒႆနမဂၤလာ

ဖြားျမင္ၿပီးေနာက္ ခုနစ္ရက္ ေျမာက္ေသာ အခါ၌ ရတနာသံုးပါးႏွင့္တကြ ဘိုးဘြားတို႔အား ကေလးကိုျပ၍ လက္အုပ္ခ်ီ၍ ရွိခိုးေစရသည္။ ဤသည္ကား ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာ၊ ဤသည္ကား အဘိုး၊ အဘြားဟု ေျပာဆိုၿပီး ကေလး၏ မ်က္ႏွာကို ျပရသည့္ မဂၤလာျဖစ္သည္။

 

(၃) ေကသေစၲဒနမဂၤလာ

ကေလးအရြယ္မွ ခုနစ္ရက္ ေျမာက္ေသာ ေန႔၌ ဝမ္းတြင္းပါ ဆံပင္မ်ားကို ဖယ္ရွားျခင္းျပဳေသာ မဂၤလာျဖစ္သည္။ ဤမဂၤလာကို ျပဳရာတြင္လည္း အေရွ႕၊ အေနာက္၊ ေတာင္၊ ေျမာက္ အရပ္ေလး မ်က္ႏွာရွိ အိမ္ခုနစ္အိမ္တို႔ကို ဖိတ္ၾကားကာ တတ္ အားသမွ် လွဴဒါန္းရေလသည္။

 

(၄) ေဒါလာဥစၥဂၤါကရဏ မဂၤလာ

ပုခက္မွ ယာဥ္တင္ျခင္း မဂၤလာျဖစ္သည့္ ေရွးသူေဟာင္းတို႔က ေကာင္းျမတ္တင့္တယ္သည္ဟု အထိမ္းအမွတ္ထားေသာေန႔တြင္ က်င္းပရသည္။ ဥစၥာ ေငြေၾကးတတ္ႏိုင္လွ်င္ တတ္ႏိုင္သလို ပုခက္တို႔ အဆင္တန္ဆာတို႔ကို ျပဳလုပ္ေပးရမည္။ ပုခက္၏ အလြန္ေလးေထာင့္၌ သေျပခက္မ်ားကို ခ်ည္ေႏွာင္၍ ထားအပ္ေပသည္။

 

(၅) တမၺဳလပတၲဟာရမဂၤလာ

ကေလး၏ အသက္ ၄၅ ရက္ ေျမာက္ေသာ ေန႔၌ ကြမ္းဖတ္ဦးကို ခြံရေသာ မဂၤလာျဖစ္သည္။ ပရိသတ္မ်ားကို ပင့္ဖိတ္ဧည့္ခံၿပီးေပးေသာ ဆုမ်ားကို  လည္း ခံယူရေပသည္။ ကြမ္းရြက္ကိုမူကား ေလာက နီတိက်မ္းတြင္ ပါရွိသည္ႏွင့္အညီ ကြမ္းရြက္၏ အရင္းႏွင့္အဖ်ားကို ပယ္ရသည္။ ကြမ္းဖက္ဦးကို စတိသေဘာ ေကြ်းေမြးျခင္းျဖစ္ေပသည္။

 

(၆) ရဝိႏၵဳဒႆနမဂၤလာ

ကြမ္းဖက္ဦး ခြံ႕ေကြ်းၿပီးေနာက္ သံုးလ ေျမာက္သို႔ ေရာက္ေသာအခါ၌ ေနလႏွစ္ပါးတို႔ကို ျပသကာ ဤကား ေနçျဖစ္သည္။ ဤကား လçျဖစ္ သည္ဟူ၍ ေျပာဆိုျပသေသာ မဂၤလာျဖစ္သည္။

 

(၇) နာမကရဏမဂၤလာ

ရဝိႏၵဳဒႆနမဂၤလာကို ဆင္ယင္ က်င္းပၿပီး ေနာက္ ကေလး၏ အရြယ္မွာ ရက္ေပါင္း ၁၀ဝ ေျမာက္ေသာအခါ၌ အမည္သညာ၊ မွည့္ေခၚျခင္းဟု ဆိုအပ္ေသာ မဂၤလာသဘင္ကို ဆင္ယင္က်င္းပ ရသည္။ အမည္ကို စာသံုးလံုး ထက္ မနည္းေစဘဲ ေဗဒင္နည္း၊ ဆန္းနည္း၊ အလကၤာနည္း၊ သဒၵါနည္း တို႔ျဖင့္ ေရြးခ်ယ္၍ မွည့္ၾကရသည္။

 

(၈) ပဌမဘတၲာဟာရမဂၤလာ

ေမြးဖြားသည္မွ ေျခာက္လအရြယ္သို႔ ေရာက္ ေသာအခါ၌ ထမင္းဦးခြံ႕ျခင္းဟူေသာ မဂၤလာအဆင္ ျဖစ္သည္။ ကေလးသည္ ထမင္းမစားတတ္ေသး လွ်င္ စတိအျဖစ္ ထမင္းခုနစ္လုတ္ကို ခံတြင္းသို႔ တိုးကပ္၍ ေပးရ၏။

 

(၉) ေကသဗႏၶနမဂၤလာ

သင့္တင့္ေလ်ာက္ပတ္ေသာ အခ်ိန္အရြယ္သို႔ ေရာက္ေသာအခါ၌ ဥေသွ်ာင္ထံုးျခင္းဟု ဆိုအပ္ ေသာ ေကသဗႏၶန မဂၤလာသဘင္ကို ဆင္ယင္ က်င္းပအပ္ေပသည္။

 

(၁၀) ကဏၰဝိဇၥ်နမဂၤလာ

ကေလး၏ အခ်ိန္အရြယ္ကို ခ်င့္ေဖာက္ၿပီး နားသ၊ နားထြင္းျခင္းျပဳေသာ နားသမဂၤလာကို ဆိုလိုျခင္းျဖစ္ေပသည္။  ဤမဂၤလာပြဲသဘင္ကို ဆင္ယင္ က်င္းပရာတြင္လည္း အေရွ႕အေနာက္၊ ေတာင္ ေျမာက္ ခုနစ္အိမ္တို႔ကို ပင့္ဖိတ္ေကြ်းေမြး  ျခင္းျပဳရေပသည္။ တတ္ႏိုင္လွ်င္ ရဟန္း သံဃာတို႔ ကိုပါ ပင့္ဖိတ္၍ ဆြမ္းေဘာဇဥ္မ်ား၊ ဆက္ကပ္ လွဴဒါန္းျခင္း၊ ပုဏၰား ပညာရွိ လူပညာရွိတို႔ကို ပင့္ဖိတ္၍ ကေလး၏ က်မ္းမာ ခ်မ္းသာေၾကာင္း အတြက္ရြတ္ဖတ္ျခင္းတို႔ကို ျပဳရေပသည္။

 

(၁၁) သာမေဏရပဗၺဇၨမဂၤလာ

သတိုးသား၏ အရြယ္ကို ခ်င့္ေထာက္၍ ျမတ္စြာဘုရားသခင္၏ သာသနာေတာ္အတြင္းသို႔ သြတ္သြင္း ခ်ီးျမႇင့္ေသာ မဂၤလာျဖစ္သည္။ ဤပြဲကိုမူ ရွင္ျပဳမဂၤလာပြဲအျဖစ္ ယေန႔တိုင္ ၿခိမ့္ၿခိမ့္သဲ အထင္ အရွား က်င္းပလ်က္ရွိသည္။

 

(၁၂) အာဝါဟမဂၤလာ

သတို႔သားအရြယ္သို႔ ေရာက္လွ်င္ သတို႔သမီး ကို ရွာေဖြေၾကာင္းလမ္းၿပီးလွ်င္ လူႀကီးလူေကာင္း စံုရာတို႔ႏွင့္ အတူ သတို႔သမီးထံ လာေရာက္၍ စုလ်ား ရစ္ပတ္၊ လက္ထပ္ျခင္းဟု ဆိုအပ္ေသာ မဂၤလာကို ေခၚဆိုျခင္းျဖစ္ေပသည္။ ယခုေခတ္တြင္ လူတိုင္း လိုလို သိရွိေနၾကသည့္ ထိမ္းျမားလက္ထပ္ျခင္း မဂၤလာပင္ ျဖစ္သည္။

 

(၁၃) ဝိဝါဟ မဂၤလာ

အာဝါဟ မဂၤလာသဘင္ကို ဆင္ယင္က်င္းပ ၿပီးေနာက္ သတို႔သမီး အား မိမိေနရာ အိမ္ေဂဟာသို႔ ေဆာင္ၾကဥ္း၍ လာၿပီးလွ်င္ မိမိသည္ သတို႔သမီး ကို ရရွိလာၿပီျဖစ္ေၾကာင္း ပရိသတ္တို႔အား ေကြ်းေမြး လွဴဒါန္းျခင္းျဖင့္ အသိေပးျခင္းျပဳရေသာ မဂၤလာ ျဖစ္ေပသည္။

 

ဤသည္တို႔ကား ျမန္မာလူမ်ိဳးတိုင္း သိသင့္ သိထိုက္ၾကသည့္ ျမန္မာ့႐ိုးရာေလာကီ မဂၤလာ ၁၃ ပါးပင္ ျဖစ္ၾကသည္။ ဤ မဂၤလာအခမ္းအနားမ်ားကို စီးပြားဥစၥာ အေျခအေန အခ်ိန္အခါကို ေထာက္႐ႈ၍ ေခတ္ႏွင့္အညီ ဆင္ယင္ က်င္းပသင့္ၾကေၾကာင္း၊ ထိုသို႔ က်င္းပရာတြင္ ပကာသနကို အေျခခံၿပီး ျပဳန္းတီးမႈကို မျပဳသင့္ၾကေၾကာင္း စစ္မွန္ေသာ အလွဴ ဒါန မဂၤလာကိုသာ ဆင္ယင္က်င္းပသင့္ၾက ေၾကာင္းတိုက္တြန္း လိုက္ရေပသည္။

 

ေမာင္ဥာဏ္စိန္

Comments

comments

Post Author: manawmaya