ဂမၻီရမွတ္တမ္း

သိဒၶိရွင္(၁၃)ပါး

ဘႀကီးေတာ္ မင္းတရားေခတ္ကေန မင္း တုန္းမင္းေခတ္အထိ၊ မင္းေပါက္စိုးေပါက္အေက်ာ္ တစ္ဆူထင္ရွားခဲ့ၾကတဲ့ သိဒၶိရွင္ထြက္ရပ္ေပါက္ ပုဂၢိဳလ္ ႀကီးမ်ားရဲ႕ စာရင္းခ်ဳပ္ကို အဲဒီေခတ္သမိုင္းစဥ္ လမ္း ညႊန္မႈနဲ႔ တင္ျပထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ႏွစ္ေပါင္း ရာေက်ာ္က ေရးထိုးသြားခဲ့တဲ့ ေရွးေဟာင္း ပုရပိုက္ တစ္ဆူကို မွီၿငိမ္းျပဳထားတဲ့ ေလာကီဝိဇၨာဓိုရ္ က်မ္းကို ေဖာ္ထုတ္လိုက္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ပုရပိုက္ထဲကအ တိုင္း ေရးမွတ္ထားတာပါ။

“သိပၸေလာကီ ဥာဏ္ဂမၻီေၾကာင့္ ဝသီေလ့ လ်က္၊ လွ်ံထိန္လက္၍ ဖိုလ္မဂ္ေနာက္ဆြယ္ ပညာ က်ယ္သည္ အံ့ဖြယ္ျဖစ္ေရွာင္း ဆရာေပါင္းကို က်ိဳး ေၾကာင္းကုန္စင္ နိဒါန္းဆင့္လိမ့္၊ ဘုရင္မင္းေက်ာ္၊ ဘႀကီးေတာ္မွ ထင္ေပၚ နဂရာမႏၱလာဟု ရတနာပံု မ်ိဳးေပါင္းစံုကို ခိုလံႈဆိုက္ေလ၊ စဥ္၍ေရေသာ္ (ဦးေရႊနီ) တက္စဥ္အဆင္ျဖင့္(ဆရာနက္ႀကီး) အံ့မၿငီးရွင့္၊  ခရီး မျပတ္ ေတာမသတ္သည္ (ဦးျမတ္) (ဦးတံု) စက္ပါး လံႈက ေရႊဘံုေျပာင္ေျပာင္ သာသနာေရာင္ေၾကာင့္၊ ကုန္းေဘာင္ပုဂံ၊ တန္ခိုးလွ်ံ၍ ႏွစ္တန္ရာဇူ၊ ကနက္ ထူလွ်င္ ရွန္းဆူထိန္လင္း၊ (ဆရာကင္း)လည္း သတင္းပိုမို မ်ားၾကည္ညိဳ၍၊ ေဈးခ်ိဳရပ္႒ာန္၊ အဘိုး တန္သည္ နရကန္(ဦးအိ) အမ်ားသိရွင့္၊ ကဝိ ေခၚေၾကး၊ (ဆရာလွ)ႏွင့္၊ အင္းဝသာေခါင္(ဦးေရႊ ေမာင္)သည္ ဂုဏ္ေရာင္ပ်ံ ေမႊးလြန္ယဥ္ေက်း၏ (ဦးေရး) ဆင္က်ံဳး၊ အံ့မဆံုး၍ တိုင္းလံုးထင္ေပၚ (ဦး ေပၚႀကီး)မွန္တပည့္ခံဟု၊ ႏိုင္ငံေၾကျငာ၊ သတင္းျဖာ လ်က္(ဆရာဦးပိန္) ဥာဏ္ကဝိန္တို႔၊ အရွိန္မညႇိဳး၊  (ဆရာဘိုး)လည္း၊ ေကာင္းက်ိဳးေဖြရွာ၊ ငယ္ၾကင္ယာ ႏွင့္ ခ်မ္းသာဘိေတာင္း၊ ေရႊတစ္ေခ်ာင္းတြင္၊ ႏွစ္ ေပါင္းမ်ားလွ၊ ဓနေဝၿဖိဳး ေရွးေကာင္းက်ိဳးျဖင့္၊ တန္ခိုး ဘိညာဥ္၊ ကဲ့အသြင္သို႔ စံုလင္ဘိေသာ္(ဦးကံေဘာ္) မွာ၊ ဆရာေတာ္မွ သိကၡာခ်၍ ျဖဴစြာဝတ္ဆင္၊ သူေတာ္ဝင္၏၊ က်င့္စဥ္မမွား ကုသိုလ္ပြားလ်က္၊ တရားလက္ရွိ ေျမာက္သိဒၶိေၾကာင့္ ကဝိတန္ေဆာင္၊ ေနအေရာင္သို႔ ျမန္ေဘာင္ပတ္ကံုး မိုးယံသို႔ခ်ဳန္း သည္၊ ကပ္လံုး(မ)ေက်ဥဒါန္းတည္။

မွတ္ခ်က္။ ။ သိဒၶိရွင္အျဖစ္နဲ႔ ေလာကအက်ိဳး ေဆာင္ရြက္ခ်င္ရင္ ဦးကံေဘာ္လို ရဟန္းေဘာင္ကေန သိကၡာခ်ၿပီး လူဝတ္၊ လူသူေတာ္ဝတ္နဲ႔ ေနတာ အေကာင္းဆံုးပါပဲ။

 

တြတ္တပတ္သီး

————————-

တခ်ိဳ႕က တြက္တပတ္သီးကို သြတ္တပတ္သီးလို႔ ေခၚၾကတယ္။ ကတၲီပါသီးလို အေမြးႏုႏုေလး ေတြရွိတယ္။ မွည့္ရင္ ငွက္ေပ်ာညြန္႔ေရာင္ျဖစ္သြားတယ္။ စိုက္ရင္ ေဗာဓိပင္မ်ားကိုပဲ ပလႅင္ခံၿပီးစိုက္ ရတယ္။ တြံေတးနန္းေတာ္ရာကုန္း ဟိႏၵဴကုလားၿခံမွာ ရွိခဲ့ဖူးတယ္။ ခုနစ္ပင္ေလာက္ပဲရွိတယ္။ အပင္က မႀကီးမငယ္ ပင္လတ္မ်ိဳးျဖစ္တယ္။ ငါးထပ္ႀကီးကုန္း ေတာ္ သိမ္ႀကီးေက်ာင္းတိုက္ ဆရာေတာ္ရဲ႕ ေလွကား ရင္းမွာ ပလႅင္ခံၿပီး စိုက္ထားတာရွိခဲ့ဖူးတယ္။

တြက္တပတ္သီးမွည့္ကို စားရင္ အနည္းငယ္ ေမႊၿပီး မႊတ္တြက္တြက္ရွိတယ္။ ေရွးဘုရင္ေတြအ တြက္ စားသံုးဖြယ္ျဖစ္တဲ့ အတြက္စားရခဲတယ္။

 

ကြ်ဲမင္းဆီးျဖဴ

—————-

တြံေတး-ကြမ္းၿခံကုန္း ကားလမ္းနံေဘးမွာ၊ ကြ်ဲမင္းကုန္းေစတီႀကီးရွိတယ္။ နတ္စင္ကုန္းရြာ အေနာက္ဘက္ ေတာစပ္မွာ ဆီးျဖဴပင္ႀကီးတစ္ပင္ရွိ ခဲ့တယ္။ ကြ်ဲမင္းဘုန္းေတာ္ႀကီး ေက်ာင္းဝင္းထဲမွာ  ေပါက္ေနတယ္။ ဆီးျဖဴသီးေတြရဲ႕ ေဘးမွာအခ်ိဳင့္ ေလးေတြပါေနတယ္။ ဘုရားအေလာင္း ကြ်ဲမင္းျဖစ္ စဥ္တုန္းက ခ်ိဳနဲ႔ခတ္ ကစားတဲ့အတြက္ အခ်ိဳင့္ရာ ေလးေတြ ပါေနတာလို႔ဆိုတယ္။ အဲဒီအပင္မ်ိဳးဟာ တစ္ပင္ပဲရွိတယ္လို႔ဆိုတယ္။ အျခားအနီးအနားက ဆီးျဖဴပင္ေတြမွာေတာ့ အခ်ိဳင့္မပါၾကဘူးလို႔ဆိုတယ္။ ယံုၾကည္ရာ ကိစၥပါ။

 

ေက်ာက္ခေလာက္

————————-

တြံေတးေခ်ာင္း ေျမာက္ဘက္ကမ္း ဆီးျဖဴ ကုန္း ရြာအနားမွာ ေက်ာက္ခေလာက္ ေတာင္ကုန္း ရွိတယ္။ ဆီးသီးေလာက္ကေန ထန္းသီးလံုးေလာက္ အထိနားနားေခါက္ၾကည့္ရင္အသံျမည္တဲ့(အသံပါတဲ့)  ေက်ာက္လံုးေလးေတြကို ေက်ာက္ခေလာက္လို႔ ေခၚ တာပါ။ ေက်ာက္ခေလာက္ကို ေရစိမ္ၿပီး ေသာက္ မယ္ဆိုရင္ ေရာဂါအေတာ္မ်ားမ်ား ေပ်ာက္ကင္းတယ္ လို႔ဆိုတယ္။ ေက်ာက္ခေလာက္ေတြဟာ ညဘက္ ေတြမွာ ေနရာေရႊ႕ေလ့ရွိတယ္လို႔ ဆိုတယ္။ ဒါကို ေက်ာက္ခေလာက္ေတြ လမ္းေလွ်ာက္တယ္လို႔ ဆို ၾကတယ္။

ေက်ာက္ခေလာက္လို႔ ေခၚတဲ့အတြက္ တနလၤာ ဗုဒၶဟူးအတြဲျဖစ္တဲ့အတြက္ ေငြလာေစတယ္ လို႔ ယံုၾကည္ၾကတယ္။ ေဈးဆိုင္ေတြမွာ ေက်ာက္ခေလာက္ကို အေဆာင္အျဖစ္ထားရင္ ေငြဝင္တယ္။ လာဘ္ေခၚေကာင္းတယ္လို႔ ဆိုၾကတယ္။ အခ်ိဳ႕ေရႊ ဆိုင္းေလးေတြကပ္ၿပီး အျမတ္တႏိုး ေဆာင္ေလ့ရွိၾက တယ္။ ျမန္မာတို႔ရဲ႕ ဂမၻီရပစၥည္းတစ္မ်ိဳးပါပဲ။

 

မန္က်ည္းပါးနီ

——————-

ဒလေတာင္ဘက္ ကြင္းထဲမွာ ေထာ္ေအာက္ ရြာဆိုတာရွိတယ္။ ကမ္းနားနဲ႔တည့္တည္မွာျဖစ္တယ္။ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္း ႏွစ္ေက်ာင္းရွိတယ္။ ပထမ တည္တဲ့ေက်ာင္းမွာ မန္က်ည္းပနီပင္ႀကီးရွိတယ္။ မန္က်ည္းသီးေတြက နီရဲေနတယ္။ အဂၢိရတ္ဆရာ ေတြအတြက္ အသံုးတည့္တဲ့ ဂမၻီရ႐ုကၡလို႔ ဆိုခ်င္ရင္ ရပါတယ္။

 

တစ္႐ိုးတည္းမွာ ငါးပြင့္ပြင့္တဲ့ၾကာ

————————————-

ပ်ဥ္းမနားၿမိဳ႕နဲ႔ ရမည္းသင္းၿမိဳ႕အၾကားမွာ  ကြင္းႀကီးရွိတယ္။ အဲဒီကြင္းထဲမွာ က်န္စစ္သားမင္း တည္ခဲ့တဲ့ဘုရားရွိတယ္။ အဲဒီဘုရားမွာရွိတဲ့ ေရကန္ ထဲမွာ ၾကာပင္ေတြရွိတယ္။ ဒီၾကာပင္ေတြက ပြင့္တဲ့ အခါ ၾကာ႐ိုးတစ္႐ိုးတည္းမွာ အပြင့္ငါးပြင့္ ပြင့္ေလ့ ရွိၾကတယ္။ ျမန္မာျပည္မွာ တစ္႐ိုးတည္း ငါးပြင့္ပြင့္   တဲ့ၾကာဟာ အဲဒီတစ္ေနရာပဲရွိတယ္။ ဘဒၵကမၻာရဲ႕ ပြင့္ေတာ္မူၾကတဲ့ ဘုရားငါးဆူကိုပူေဇာ္တဲ့အေနနဲ႔ အဲဒီၾကာကန္ထဲၾကာေတြ ပြင့္ေလေရာ့သလား။

 

အၿမီးအေမာက္မတည့္ဆိုတဲ့စကား

—————————————-

သံလ်င္က်ိဳက္ေခါက္ဘုရားမွာရွိတဲ့ ျခေသၤ့ ႀကီးေတြဟာ ေခါင္းေတြေဆာင္းေနတဲ့အတြက္ လူႀကီး ေတြက အၿမီးအေမာက္မတည့္ဘူးလို႔ ေျပာရာက ဆို႐ိုးစကားျဖစ္လာတာလို႔ ဆိုပါတယ္။ အလုပ္အကိုင္ အေပါက္အလမ္း မတည့္တဲ့အခါ “အၿမီးအေမာက္ မတည့္ဘူး”လို႔ေျပာၾကတာဟာ၊ အဲဒီျခေသၤ့ႀကီးေတြ ဆီလာတဲ့ စကားကို သက္ႀကီးစကားသက္ငယ္ၾကား ခဲ့ဖူးပါတယ္။

 

သဲအင္းဂူ

————

ေမွာ္ဘီၿမိဳ႕နားမွာ သဲအင္းဂူဆိုတဲ့ ေနရာမွာ ရွိပါတယ္။ အဲဒီေနရာမွာ သဲေတြ အၿမဲပြားေနေလ့ရွိ တယ္။ အဲဒီသဲေတြကို ခပ္ခ်င္သေလာက္ခပ္ယူေပ မယ့္ ေနာက္တစ္ေန႔မွာျပန္ၿပီး ျပည့္ေနတတ္တယ္လို႔ ဆိုတယ္။ အဲဒီေနရာမွာ ကိုင္းပင္ေတြကလြဲၿပီး အျခား အပင္မေပါက္ဘူးလို႔လည္း ဆိုတယ္။ အဲဒီနားက ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းကို သဲအင္းငူေက်ာင္းလို႔ ေခၚရာကေန သဲအင္းဂူလို႔ ကာလေရြ႕ေလ်ာၿပီး ေျပာင္းလဲသြားလို႔ သဲအင္းဂူလို႔ ေခၚၾကတာျဖစ္ပါ တယ္။ သဲအင္းဂူ ဆရာေတာ္ႀကီးဟာ ရဟႏၱာအျဖစ္ ခႏၶာဝန္စြန္႔သြားတယ္လို႔ ယံုၾကည္ၾကပါတယ္။

 

အင္ၾကင္းတစ္ကိုင္း ပ်ဥ္းတစ္ကိုင္း

—————————————

မႏၱေလးၿမိဳ႕ ဆည္ေတာ္ႀကီးမွာ အင္ၾကင္း တစ္ကိုင္း ပ်ဥ္းတစ္ကိုင္း သစ္ပင္ႀကီးရွိခဲ့တယ္။ သစ္ပင္ တစ္ပင္တည္းက အင္ၾကင္းပြင့္ခ်ိန္မွာ အင္ၾကင္းပန္းေတြပြင့္ၿပီး ပ်ဥ္းမပြင့္ခ်ိန္မွာလည္း ပ်ဥ္းမပြင့္ေတြပြင့္တယ္လို႔ ဆိုၾကတယ္။ နတ္ႀကီးတဲ့ သစ္ပင္လို႔ ယံုၾကည္ၾကတယ္။ လူေတြမခူးရဲ သစ္ ကိုင္းကို မခုတ္ရဲၾကဘူး။ အပင္ရဲ႕ အေနအထား ကေတာ့ ပ်ဥ္းမပင္နဲ႔ ပိုၿပီး တူတယ္လို႔ဆိုတယ္။

 

ခဲလိပ္႐ုပ္ကေလး

——————-

က်ိဳတ္လတ္ၿမိဳ႕နယ္တြင္းမွာရွိတဲ့ ေခ်ာင္းတစ္ ေခ်ာင္းကို ထလုေခ်ာင္းလို႔ေခၚတယ္။

“ထလုေခ်ာင္း တြင္း ႐ုပ္ကိုးတင္း”လို႔အဆိုရွိတယ္။ အဲဒီေခ်ာင္းထဲ မွာ ခဲ႐ုပ္ကေလးေတြ အမ်ားႀကီးရွိတယ္လို႔ဆိုတယ္။ အမ်ိဳးစံုရွိေနတယ္လို႔ ဆိုတယ္။ ဆန္းလိုက္အသက္ အာမခံကိုယ္စားလွယ္ ဆန္းလိုက္ဦးေမာင္ႀကီးဆီမွာ    ခဲလိပ္႐ုပ္ကေလးတစ္႐ုပ္ရွိတယ္လို႔ဆိုတယ္။ အဲဒီခဲ လိပ္႐ုပ္ေလးကို လံုထဲထည့္ၿပီး အရည္က်ိဳၿပီးျပန္ ေလာင္းလိုက္တဲ့အခါ လိပ္႐ုပ္ကေလးပဲျပန္ျဖစ္တယ္ လို႔ဆိုပါတယ္။

 

ခေမာက္ေဆာင္းတဲ့ ဓာတ္လံုး

——————————–

တြံေတးသား ဆရာေမာင္ ထိုးခဲ့တဲ့ ဓာတ္လံုး ေလးတစ္လံုးဟာ ထူးဆန္းတယ္။ အလံုးေလးေပၚမွာ ခေမာက္ေလးေဆာင္းထားသလို ပံုသဏၭာန္မ်ိဳးျဖစ္ ေပၚေနတယ္။ အၿမဲတမ္းဓာတ္လံုးနဲ႔ ခေမာက္တြဲလ်က္ ရွိေနတယ္။ ခေမာက္ရဲ႕သေဘာက ဂေဗၺဓာတ္ရဲ႕ အစြမ္းရွိပံုရတယ္။ ခိုင္ၿမဲတဲ့ သေဘာ၊ မိတ္ဓာတ္ သေဘာ ဆိုင္တယ္။ မိတ္ေကာင္းေဆြေကာင္း ခိုင္ၿမဲ ေစမယ္။ အသက္ရွည္ႏိုင္တယ္လို႔ ယူဆမိပါတယ္။

တြင္းပိုး

———–

မံုရြာၿမိဳ႕အထက္နားမွာ မီးေတာင္ေဟာင္းက ေန ေရကန္ႀကီးျဖစ္ေနတာရွိတယ္။ အဲဒီကန္ႀကီးထဲ မွာ ငါးလံုးဝမရွိဘူး။ တစ္ႏွစ္တစ္ႀကိမ္ ပိုးေကာင္ေလး ေတြေပၚတယ္။ ခပ္ခ်င္သေလာက္ ခပ္ယူလို႔မကုန္ႏိုင္ ဘူး။ ေဆာင္းဦးေပါက္ လသာရက္ေတြမွာ ခပ္လို႔ရ တယ္။ လက္ဖက္နဲ႔စားရင္ သိပ္ဆိမ့္တယ္။ တြင္းပိုး လို႔ လူသိမ်ားတယ္။ ငါးေတြမရွိတာ ကန္႔ဓာတ္အား ႀကီးလို႔ျဖစ္တယ္။

 

ေဇယ်တုသဗၺမဂၤလံ

လင္းေရာင္တင္

အရာရာေအာင္ျမင္ေစတဲ့ ရတနာဒီပံ ေရႊဖေယာင္းတိုင္ကိစၥ အျခားကိစၥမ်ားအတြက္ ေဆြးေႏြးလိုပါက တိုက္အမွတ္(၁၀၆၀) ယႆဝတီ ၁၆ လမ္း၊ ေတာင္ဥကၠလာ(၁၃)ရပ္ကြက္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕။

ဖုန္း ဝ၉ ၄၂၀ဝ ၁၄ ၆၁၄

Comments

comments

Post Author: manawmaya