ဂမၻီရမွတ္တမ္း

သိဒၶိဆယ္ပါး

(၁) အာေရာဂ်သိဒၶိ – အနာေရာဂါကင္းျခင္း။

(၂) ယာဗၺနသိဒၶိ – အိုရာမွ ျပန္ၿပီးပ်ိဳရြယ္ သြားျခင္း။

(၃) အာယုသိဒၶိ – အသက္ရွည္ျခင္း။

(၄) ကာယသိဒၶိ – ဓားၿပီး လွံၿပီး ေသနတ္ၿပီး ျခင္း။

(၅) ပီယသိဒၶိ – လူအမ်ားက ခ်စ္ခင္ျခင္း။

(၆) ဓနသိဒၶိ – ေရႊေငြ ရရွိေပါမ်ားလာျခင္း။

(၇) ပထဝီသိဒၶိ – ေျမေၾကာ႐ံႈ႕ႏိုင္ျခင္း။

(၈) ဥဒကသိဒၶိ – ေရေပၚ၌ လမ္းေလွ်ာက္ ႏိုင္ျခင္း။

(၉) အာကာသသိဒၶိ – ေကာင္းကင္ပ်ံႏိုင္ျခင္း။

(၁၀) ဣဒၶိပိဓသိဒၶိ – အထူးထူး အျပားျပား တန္ခိုးျပႏိုင္ျခင္း။

(ဤသိဒၶိဆယ္ပါးကို ၿပီးစီးေစႏိုင္ေသာ ျမစ္ ခ်င္းၿပီး ေဆးပင္ေတြအား ဟိမဝႏၱာေတာ၌ လြန္စြာ မ်ားျပားလွ၏။)

 

အာဟာရ

အာဟာရသည္ ခံတြင္းမွ စားေသာက္မ်ိဳ သြင္းမွသာမဟုတ္။ ကိုယ္မွာ လိမ္းက်ံအပ္ေသာ အာဟာရ ရည္သည္လည္း ကိုယ္တြင္း၊ အူတြင္းသို႔ စိမ့္ဝင္၍ ပါစက မီးေပါင္း ေႏႊးၿပီးလွ်င္ ကိုယ္၌ ပ်ံ႕ႏွံ႔၍ အာဟာရဇ႐ုပ္ကိုျဖစ္ေစႏိုင္၏။ ပါစက မီး မေပါင္း ေႏႊးမိေသာ္ကား မျဖစ္ေစတတ္၊ မျဖစ္ေစ ႏိုင္။ ထို႔ေၾကာင့္ အာဟာရမစားႏိုင္ေသာ လူမမာတို႔ အား ဗိုက္ကို ထမင္းအံု၍ အာဟာရကိစၥကိုၿပီးေစရ၏။

အမိက စားမ်ိဳ ေသာက္သြင္းအပ္ေသာ အာဟာရ ရည္သည္လည္း ပဋိသေႏၶ ေနေသာ သူငယ္ကိုယ္တြင္းသို႔ ခ်က္ေၾကာ ခ်က္ေပါက္မွ စိမ့္ဝင္၍ အာဟာရဇ႐ုပ္ကို ျဖစ္ေစ၏။

 

ဘယ္ပန္းကန္၊ ဘယ္ခြက္၊ ဘယ္အိုးနဲ႔မွ စားမွာလဲ

ေရႊပန္းကန္၊ ေရႊခြက္၊ ေရႊအိုးျဖင့္ စားခဲ့ေသာ္ ေလ၊ သည္းေခ်၊ သလိပ္တို႔ကို ပက္ဖ်က္ေစႏိုင္၏။ မ်က္စိအၾကည္ဓာတ္တို႔ကို ပြားေစ၏။ ႏူနာေရာဂါကို ပင္ ႏိုင္ေစ၏။ ေသြးကို သန္႔ေစ၏။

ေငြပန္းကန္၊ ေငြခြက္၊ ေငြအိုးတို႔ျဖင့္ ခ်က္ ျပဳတ္စားေသာက္ခဲ့သည္ရွိေသာ္ မ်က္စိကို အက်ိဳး ျပဳ၏။ ေအးျမေစ၏။ အပူဓာတ္ကို ပယ္ဖ်က္ၿပီး ေအးျမေသာ အက်ိဳးကိုရေစ၏။

ေၾကးဝါ ပန္းကန္၊ ေၾကးဝါခြက္၊ ေၾကးဝါ အိုးတို႔ျဖင့္ ခ်က္ျပဳတ္စားေသာက္ခဲ့သည္ရွိေသာ္ စိတ္ကိုတက္ျြကေစ၏။ အပူဓာတ္ကိုရေစ၏။ သလိပ္ ကို တိုးပြားျခင္းငွာ ပယ္ဖ်က္တတ္၏။

ေၾကးနီပန္းကန္၊ ေၾကးနီခြက္၊ ေၾကးနီအိုး တို႔ျဖင့္ ခ်က္ျပဳတ္စားေသာက္ခဲ့ေသာ္ ေၾကးဝါႏွင့္ သံုးသကဲ့သို႔ အက်ိဳးမ်ားပင္ရမည္ျဖစ္၏။ သို႔ေသာ္ ေၾကးနီပစၥည္းမ်ားကိုသံုးပါက မန္က်ည္းသီးမွည့္ကဲ့ သို႔ အခ်ဥ္ဓာတ္ျဖင့္ တိုက္ခြ်တ္ ေဆးေၾကာရပါမည္။  မဟုတ္လွ်င္ အစာဆိပ္သင့္ေရာဂါျဖစ္တတ္သည္။

သံ၊ သံမဏိ(Steel)ပန္းကန္၊ ခြက္၊ အိုးတို႔ ျဖင့္ ခ်က္ျပဳတ္စားေသာက္ပါက ခြန္အားဗလ တိုး ပြားေစ၏။ အသားဝါေရာဂါႏွင့္ အသားေရာင္ညိဳလိုက္ ျပာလိုက္ ျဖစ္တတ္တဲ့ Blue Baby ေရာဂါမ်ားကို ေပ်ာက္ကင္းေစႏိုင္၏။

ေၾကြပန္းကန္၊ ေၾကြခြက္၊ ေၾကြအိုးတို႔ျဖင့္ ခ်က္ျပဳတ္စားေသာက္ခဲ့ေသာ္ ႏႈတ္ကိုၿမိန္ေစ၏။ ေသြးႏွင့္သည္းေျခတို႔ကို သန္႔ရွင္းၾကည္လင္ေစ၏။ ဥာဏ္ပညာမ်ားတိုးပြားေစ၏။

ပလတ္စတစ္၊ မယ္လမင္းပန္းကန္ခြက္၊ အိုး ေတြႏွင့္ စားေသာက္မယ္ဆိုရင္ ေအးျမျခင္းကို ေပး ေစႏိုင္၏။

သစ္သားပန္းကန္၊ သစ္သားခြက္ေတြနဲ႔ စား မယ္ဆိုရင္ေတာ့ သလိပ္ကို ပြားေစ၏။ ႏႈတ္ကို ၿမိန္ ေစ၏။

ယြန္းပန္းကန္ ယြန္းခြက္ ေတြနဲ႔ စားမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ႏႈတ္ ကိုၿမိန္ေစ၏။ က်က္သေရရွိ၏။

မွတ္ခ်က္။ ။ ေက်ာက္ပန္း ကန္၊ ေက်ာက္ခြက္၊ ေက်ာက္အိုး ေတြနဲ႔ေတာ့ထည့္ၿပီးမစား ေကာင္း ဘူး။ဆင္းရဲတတ္တယ္လို႔ဆိုတယ္။

 

မင္းရဲေက်ာ္စြာအေလာင္း

တြံေတးကားလမ္းနားမွာ လာကပုမ္ရြာရယ္ လို႔ရွိတယ္။ အဲဒီ ရြာနားမွာ မင္းရဲေက်ာ္စြာ ဆင္ေပၚ မွ က်ဆံုးသြားတယ္လို႔ ဆိုတယ္။ အဲဒီေနရာမွာေစတီတစ္ဆူရွိတယ္။ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းရွိ တယ္။ ဂူရယ္လို႔ေတာ့ မရွိဘူး။ ႐ႈမဝမဂၢဇင္းမွာ ေဆာင္းပါးတစ္ ပုဒ္ပါခဲ့ဖူးတယ္။ ေရးသူကို မမွတ္ မိေတာ့၊ သူ႕အဆိုအရ မင္းရဲ ေက်ာ္စြာရဲ႕ အေလာင္းဟာ အဂၤ လန္ကို ေရာက္သြားတယ္လို႔ဆို တယ္။ အိုးထဲမွာဆီစိမ္ထားတဲ့အ ေလာင္းျဖစ္တယ္။ အေလာင္းကိုအိုးနဲ႔အတူ တြံေတး က တူးယူခဲ့တယ္လို႔ ဆိုတယ္။ ထိုင္လ်က္သား အေန အထားလို႔ဆိုတယ္။ လက္ထဲမွာ ပုဝါစတစ္စကို ဆုပ္ ကိုင္ထားတယ္။ အရြယ္ငယ္ေသးၿပီးဆံပင္မွာ ေသွ်ာင္ ထံုးနဲ႔ျဖစ္တယ္။ အသားညိဳတယ္ဆိုတယ္။ ေတြ႕ခဲ့ဖူး သူရွိတယ္။ သံေတာ္ဆင့္ ဦးသိန္းေမာင္(သတင္းစာ ဆရာႀကီး) ကေတာ့ မင္းရဲေက်ာ္စြာရဲ႕အေလာင္းျဖစ္ တယ္လို႔ ဆိုခဲ့ဖူးသတဲ့။

 

ဂမၻီရပညာမ်ားကို ေလ့လာလွ်င္

လွ်ိဳ႕ဝွက္နက္နဲတဲ့ ဂမၻီရပညာေတြကို ေလ့ လာမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ၾကက္သြန္ျဖဴ၊ ခါးတဲ့ အစား အစာေတြနဲ႔ အက္စစ္ျဖစ္ႏိုင္တဲ့ အစားအစာေတြကို ေရွာင္ရမယ္လို႔ ဆိုတယ္။ ဘာေၾကာင့္ ေရွာင္ရတယ္ လို႔ေတာ့ ဆိုမထားဘူး။

 

ဂမၻီရပညာရွင္တို႔ရဲ႕ ဘုမႏၱအတြင္းစခန္း

(၁) မဟာၿမိဳင္စခန္း (၂) အ႒ဂၤတိုင္းစခန္း (၃) ဝိဇၨာဌာနီအလံုၾကည္စခန္း (၄) ေဇယ်ာသိဒၶိ စခန္း (၅) နဝဂၤတိုင္းစခန္း (၆) ရေသ့ၿမိဳ႕အတြင္းစ ခန္း (၇) ပုပၸားေက်ာက္ႏြားသိုး ကိုးေကာင္စခန္း (၈) ဇင္းက်ိဳက္ေဂြးျဖဴပင္စခန္း (၉) က်ိဳက္ထီး႐ိုးနတ္ ေတာင္စခန္း (၁၀) ေကလာသ ေက်ာက္နဂါးသိုက္ စခန္း (၁၁) အျပင္ထူပါ႐ံု ေလးစခန္း (၁၂) အတြင္း ထူပါ႐ံုႀကီးစခန္း (၁၃) ျမစိမ္းေတာင္ညိဳ ေရႊပုရပိုက္ သံုးဆူစခန္း (၁၄) အေလာင္းေတာ္ ကႆပ ေက်ာက္လိုဏ္ဂူစခန္း (၁၅) ျမသပိတ္ေျမႀကီးကန္႔လန္႔ စခန္း (၁၆) သုဝဏၰဘူမၼိ ယကၡညီေနာင္စခန္း (၁၇) ေတာင္ကိုးလံုးစခန္းႀကီး ၁၈ ခန္း၊ စခန္းငယ္ကိုးခန္း။

 

ဆရာလက္ဆုပ္ပညာ

ဆရာကမိမိေသကာနီးမွ ခ်စ္ေသာတပည့္ အားသင္ျပမည္ဟု လွ်ိဳ႕ဝွက္၍ မသင္ျပေသးဘဲထား ေသာပညာကို ဆရာလက္ဆုပ္ပညာဟု ေခၚသည္။ မွန္ထုပ္လို႔လည္း ေခၚၾကေသးသည္။

 

ဥံဳဖြဖြငွက္

ဥံဳဖြဖြ ဥံဳဖြဖြ ဆိုၿပီး မည္သံထြက္တဲ့ငွက္တစ္ မ်ိဳးရွိတယ္။ ငွက္ေဆးသမားလို႔လည္း ေခၚတယ္။ (ေဆးသမားငွက္) တခ်ိဳ႕ကလည္း ေတာလံုငွက္လို႔ေခၚ ၾကတယ္။ ေတာနက္ႀကီးမ်ားမွာမွ ရွိတတ္တယ္။ အဲဒီ ငွက္ရဲ႕ ျမည္သံၾကားရရင္ အႏၱရာယ္မရွိေၾကာင္း သိ ၾကရတယ္။

 

သံေဝဂရေစတတ္ေသာ ဌာနႀကီးေလးပါး

စတုသံေဝဇနိယဌာနလို႔လည္း ေခၚတယ္။ အဲဒီ ဌာနႀကီး ေလးပါးကေတာ့ (၁) လုမၺိနီဥယ်ာဥ္ မစၦိမဘဝ ဘုရားေလာင္းဖြားျမင္ေတာ္မူေသာဌာန (၂) မဟာေဗာဓိ ဘုရားအျဖစ္သို႔ ေရာက္ေတာ္မူရာဌာန (၃) ဣသိပတန မိဂဒါဝုန္ေတာ ဓမၼစၾကာတရားဦး ေဟာေတာ္မူရာဌာန (၄) ကုသိနာ႐ံု ပရိနိဗၺာန္ စံေတာ္မူရာဌာန။

တခ်ိဳ႕က ပူဇနိယ ဌာနႀကီးေလးပါး၊ တခ်ိဳ႕က  ေစတိယ ဌာနႀကီးေလးပါးလို႔လည္း ေခၚၾကေသး တယ္။ ဤဌာနႀကီးေလးခုရွိရာသို႔ သမၼာဒိ႒ိအယူရွိတဲ့ သဒၶါတရားႏွင့္ ျပည့္စံုသူေတြ ဖူးေျမာ္ဖို႔ အလြန္သြား ေရာက္သင့္ပါသည္။ မဟာပရိနိဗၺာန သုတ္ေတာ္မွာ ျမတ္စြာဘုရားက ေအာက္ပါအတိုင္း ေဟာၾကားခဲ့ပါ တယ္။

“ေယဟိ ေကစိ အာနႏၵ ေစတိယ စာရိကံ အာဟိ႑ႏၱာ ပသႏၷစိတၲာ ကာလံ ကရိႆတိ သေဗၺ ေတ ကာယႆ ေဘဒါပရံ မရဏာသုဂတႎ သဂၢံ ေလာကံ ဥပၸဇၨိႆႏၱီတိ”

ဤအထက္ပါဌာန ေကာင္းႀကီးေလးခုသို႔ ၾကည္ညိဳျမတ္ႏိုးရွိခိုးေကာ္ေရာ္ ပူေဇာ္ၾကကုန္ေသာ၊ ရဟန္းရွင္လူမ်ားဗိုလ္သူတို႔ သြားေရာက္လိုသူ ဟူ သမွ်တို႔သည္ ေသသည္၏ ေနာက္ကာလ၌ အပါယ္ ေလးဘံုသို႔ မေရာက္ၾကဘဲ နတ္ျပည္သို႔ဧကန္မုခ် ထုတ္ေခ်ာက္ အမွန္ေရာက္ၾကကုန္လိမ့္လတၲံ႕လို႔ ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္စံကာနီး ဘုရားရွင္ကိုယ္ ေတာ္တိုင္ အထက္ပါ ပါဠိေတာ္အတိုင္း ဗ်ာဒိတ္စကား မိန္႔ၾကားေတာ္မူခဲ့ပါသည္။ ဒါေၾကာင့္ သက္ေတာ္ထင္ ရွား ငါဘုရားႏွင့္အတူ အေရးတယူ အေလးမူလ်က္  ၾကည္ျဖဴေကာ္ေရာ္ ပူေဇာ္ဖူးေျမာ္ရစ္ၾကပါေလေတာ့ လို႔ တိုက္တြန္းေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။

 

ေဇယ်တု သဗၺမဂၤလံ

လင္းေရာင္တင္

(အရာရာေအာင္ျမင္ေစတဲ့ ရတနာဒီပံေရႊဖေယာင္းတိုင္ကိစၥ၊ အျခားကိစၥမ်ားအတြက္ ေဆြးေႏြးလိုပါက တိုက္အမွတ္ (၁၀၆၀)၊ ယႆဝတိ (၁၆)လမ္း၊ ေတာင္ဥကၠလာ (၁၃)ရပ္ ကြက္၊ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕။ ဖုန္း – ဝ၉ ၄၂၀ဝ၁၄၆၁၄)

Comments

comments

Post Author: manawmaya