ကၽြႏု္ပ္ႏွင့္ အမူအရာမ်ား

ကြ်ႏု္ပ္တို႔တြင္ အမူအရာဟူ၍ မ်ားမ်ားစား စားမရွိပါ။ ကိုယ္အမူအရာ၊ ႏႈတ္အမူအရာ၊ စိတ္ အမူအရာဟူ၍ သံုးမ်ိဳးသာရွိေလသည္။ တစ္နည္းအား ျဖင့္ ကာယကံ၊ ဝစီကံ၊ မေနာကံဟူ၍ဆိုႏိုင္၏။ ဤ တြင္ စိတ္အမူအရာ ေခၚ မေနာကံေၾကာင့္ ကြ်ႏု္ပ္တို႔ ၏ကိုယ္အမူအရာ၊ ႏႈတ္အမူအရာမ်ား ျဖစ္တည္ လာခဲ့ၾကေလသည္။ လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္ (သို႔မ ဟုတ္) သတၲဝါ၊ ပုဂၢိဳလ္တို႔၏ ကိုယ္အမူအရာ၊ ႏႈတ္အမူအရာကိုၾကည့္၍ ထိုသူတို႔၏စိတ္ကို ခန္႔မွန္း ႏိုင္ၾကသည္။

ကိုယ္အမူအရာ၊ ႏႈတ္အမူအရာတို႔ကို တစ္ ဦးႏွင့္တစ္ဦး အတုခိုးမွီျငမ္းႏိုင္ၾကေသာ္ျငားလည္း၊ စိတ္အမူအရာေခၚ မေနာကံကိုျဖင့္ အတုခိုး မွီျငမ္းရန္ မလြယ္ကူၾက။ ကြ်ႏု္ပ္တို႔ လူမွန္းသိစဥ္အခ်ိန္မွစ၍ ႐ုပ္႐ွင္မင္းသားႀကီး ျမတ္ေလး၊ ဝင္းဦး၊ ေကာလိပ္ဂ်င္ ေနဝင္း၊ ေက်ာ္ဟိန္း စသည့္ သ႐ုပ္ေဆာင္တို႔၏ ထင္ရွားေသာ ကိုယ္အမူအရာ၊ ႏႈတ္အမူအရာတို႔ကို အတုယူ လိုက္လုပ္ခဲ့ဖူးၾကေလသည္။ ထို႔ေနာက္ ရာဇာေနဝင္း၏ ကိုယ္အမူအရာ၊ ႏႈတ္အမူအရာတို႔ လည္း ေရပန္းစားခဲ့ဖူး၏။ ယခုအခါ ဂ်င္းေကာင္ဟု ေခၚေသာ ႐ုပ္႐ွင္မင္းသားျမင့္ျမတ္၏ ကိုယ္အမူအရာ၊ ႏႈတ္အမူအရာမ်ားကား ေနရာတိုင္းလိုလို ျမင္ရ၊ ၾကားရေနရေလသည္။ မည္သို႔ပင္ဆိုေစ ကိုယ္အမူ အရာ၊ ႏႈတ္အမူအရာတို႔၏ ဇာစ္ျမစ္သည္ မေနာကံ စိတ္အမူအရာ၏ ေစစားခ်က္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ စိတ္မွ ျဖစ္ေပၚမလာသည့္ မူရင္းမဟုတ္ေသာ အတုအပ၊ ကိုယ္အမူအရာ၊ ႏႈတ္အမူအရာတို႔သည္ ဟန္ေဆာင္ ေနရျခင္းပင္ ျဖစ္ေပမည္။ အထက္တြင္ေဖာ္ျပခဲ့ေသာ ႐ုပ္ရွင္သ႐ုပ္ေဆာင္မ်ားသည္ သ႐ုပ္ေဆာင္ေနသည္ ဆိုျငားေသာ္လည္း သူတို႔သည္ သူမ်ား အတုခိုးယူ ထားေသာသူမ်ားမဟုတ္၊ မူရင္းမူလစိတ္မွ ျဖစ္ ေပၚလာသည့္ ကိုယ္အမူအရာ၊ ႏႈတ္အမူအရာမ်ား ျဖစ္သျဖင့္ တန္ခိုးရွိလွ၏။ လူေသေသာ္လည္း နာမည္မေသေသာ သူမ်ားျဖစ္ၾကေလသည္။ သူတို႔ ၏ အမူအရာမ်ားသည္ သူတို႔ခံယူေသာ အႏုပညာ မ်ားပင္ျဖစ္သည္။

ကြ်ႏု္ပ္သည္ ဇရာပိုင္းအရြယ္ေရာက္သည့္ အခါမွ လူငယ္မ်ားႏွင့္ အလုပ္တြဲဆက္ လုပ္ကိုင္ရ ေသာသူ ျဖစ္ေလသည္။ တစ္ခါတစ္ရံ လူငယ္တို႔၏ ကိုယ္အမူအရာ၊ ႏႈတ္အမူအရာတို႔သည္ ေခတ္ႏွင့္ အညီ ေနထိုင္လုပ္ကိုင္ၾကေသာ္လည္း အေတာ္ပင္ သည္းညည္းခံရေလ၏။ ဤသို႔ဆိုလွ်င္ ကြ်ႏု္ပ္တို႔၏ ငယ္ဘဝတြင္ ဆံပင္ရွည္ထားျခင္း၊ ေခါင္းေလာင္း ေဘာင္းဘီ၊ ဖလဲ ေခၚ တည့္ပြေဘာင္းဘီဖားဖားႀကီး မ်ားျဖင့္ ကိုယ္အမူအရာ၊ ယိုယြင္းခဲ့ေသာ္လည္း၊ ႏႈတ္အမူအရာ၊ ဝစီကံမ်ားအေနျဖင့္ သိပ္မဆိုးလွ ေသးဟုပင္ ကိုယ့္မ်က္ေခ်း ကိုယ္မျမင္ ေျပာရေပ လိမ့္မည္။ ေခတ္မမီဟု ဆိုခ်င္ဆိုၾကေစေတာ့၊ အသက္အရြယ္အရ ေျပာျပစရာမ်ားရွိလာ၏။

ယခုအခါ ကြ်ႏု္ပ္၏လုပ္ငန္းခြင္တြင္ ေခတ္လူ ငယ္ကေလးမ်ားစြာ ရွိသျဖင့္လည္းေကာင္း၊ နိစၥဓူဝ သြားသြား လာလာ၊ စားစား ေနေန လုပ္ကိုင္ေနရသ ျဖင့္လည္းေကာင္း၊ တစ္ခါတစ္ရံ ကိုယ္၊ ႏႈတ္၊ ႏွလံုး တို႔အေၾကာင္း ေျပာျပမိေလသည္။

“ဒီလိုကြ …တို႔ဗုဒၶေဂါတမျမတ္စြာဘုရား ဟာ ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူၿပီး ပဥၥဝဂၢီငါးဦးကို တရားဦး ေဟာေျပာဖို႔ရာ မိဂဓာဝုန္ေတာကို ျြကျမန္းခဲ့တယ္။ လမ္းမွာ ဥပက တကၠတြန္းႀကီးနဲ႔ ေတြ႕သတဲ့၊ ဥပက တကၠတြန္းႀကီးကလည္း သူ႕ကိုယ္သူ အတုမရွိဘုရား လို႔ ခံယူထားသတဲ့။ သူက အဝတ္မဝတ္ဘူး၊ ကိုယ္ လံုးတီးႀကီးတဲ့။ ယခုေခတ္မွာလည္း အိႏိၵယနဲ႔ ဗုဒၶ ဂါယာေနရာေဒသေတြမွာ ကိုယ္တံုးတီး ဂ်ိမ္းဘုန္းႀကီး ေတြ ရွိတယ္တဲ့။  သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ ‘ဇိန’ အတုမရွိ ဘုရားေတြတဲ့၊ အဲဒီ ဥပကတကၠတြန္းႀကီးက ၾကာ ရြက္ႀကီးကို ထီးလုပ္မိုးၿပီး လာရင္း လမ္းမွာ ျမတ္ စြာဘုရားနဲ႔ ေတြ႕တဲ့အခါ ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ ကိုယ္အမူ အရာက သြားတာ၊ လာတာ၊ လွမ္းတာ အမူအရာ ေတြက ႏူးညံ့သိမ္ေမြ႕ေနတဲ့ အတြက္ ‘မင္းက ဘယ္ သူလဲလို႔ ေမးသတဲ့’ ဘုရားရွင္ကလည္း သူ နားလည္ႏိုင္မယ့္ စကားနဲ႔ပဲ ‘ငါက ဇိန’လို႔ အေျဖေပးလိုက္သတဲ့။ အဲဒီအခါ သုဘႏၵႀကီးက အံ့ဩစြာနဲ႔ပဲ ‘ဇိန၊ ဇိန’လို႔ႏႈတ္က တဖြဖြေရရြတ္ၿပီး လမ္းခြဲ ထြက္ခြာသြားခဲ့သတဲ့။ ဇာတ္လမ္းကို အတိုခ်ံဳ႕ ေျပာၾကပါစို႔။ ဥပကႀကီးက အိမ္ေထာင္သားေမြးေတြ ျပဳလုပ္ ေလာကဓံဒုကၡေတြနဲ႔ ရင္ဆိုင္ေတြ႕ႀကံဳရတဲ့ အခါ တစ္ခါက သူေတြ႕ခဲ့ဖူးတဲ့ ဣေျႏၵအမူအရာ သိမ္ေမြ႕တဲ့ ‘ဇိန’ေခၚ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားရွင္ကို သတိ ရသြားၿပီး ဘုရားရွင္ကိုေတြ႕ေအာင္ရွာ၊ ဘုရားထံမွာ ရဟန္းအျဖစ္ ခံယူေတာ္မူသြားခဲ့တဲ့ အထိ ဘုရားရွင္ရဲ႕ အမူအရာက တကၠတြန္းႀကီးကို အကြ်တ္တရား ရသြားေစတယ္တဲ့”

အမူအရာမ်ားကို ဣေျႏၵအေနျဖင့္ဆိုလွ်င္မူ ေျခာက္မ်ိဳး ရွိသည္။ လြယ္ကူေစရန္ဆိုရပါမူ မ်က္ စိအၾကည့္အ႐ႈမ်ားကို ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ျခင္း၊ နားအၾကားအာ႐ံု၊ ႏွာေခါင္းမွအနံ႔ခံအာ႐ံု၊ လွ်ာ၏အရ သာခံအာ႐ံု၊ ကိုယ္ခႏၶာလႈပ္ရွားမႈႏွင့္ စိတ္မတည္ၿငိမ္ မလႈပ္ရွားေစရန္ ထိန္းသိမ္း တည္ၿငိမ္ေစျခင္းတို႔ပင္ ျဖစ္ၾက၏။ ထိုသို႔အမူအရာဣေျႏၵမ်ားကို သတိျဖင့္ ေလ့က်င့္ေစာင့္ေရွာက္ထားႏိုင္သူတို႔မွာ ထူးျမတ္သူ မ်ားပင္ ျဖစ္ေလသည္။ ဤသို႔ျဖင့္ ကြ်ႏု္ပ္မွတ္သား ေလ့လာထားမိေသာ သာဓကတစ္ခုကိုလည္း ထပ္ ထုတ္ေဖာ္ ေျပာျပမိျပန္သည္။

“ဒီလိုကြဲ႕ …ဟိုတုန္းက အေသာကဆိုတဲ့ မင္းဧကရာဇ္တစ္ပါး ရွိခဲ့ဖူးတယ္။ ယခုလည္း သူ႕မွတ္ တမ္း၊ သူ႕ကဗၸည္းေက်ာက္တိုင္ကို ဗုဒၶဂါယာ မဟာ ေျမျမတ္မွာ ရွိတယ္လို႔ေျပာၾကတယ္။ သူက စစ္ပြဲ တိုင္း ေအာင္ျမင္ၿပီး ဘုန္းတန္ခိုး အလြန္ႀကီးမားခဲ့ တယ္။ အာေသာကမင္းႀကီးက သူ႕ရဲ႕နန္းေတာ္ထဲမွာ တိတၳိ ေျခာက္ေသာင္းကို ေန႔စဥ္ ဆြမ္းကပ္ၿပီး ဒါန လုပ္ေလ့ရွိတယ္။ တိတိၳေတြက အစားအစာကို ဣေျႏၵနဲ႔မစားၾကဘူးတဲ့။ တစ္ဦးအေပၚတစ္ဦး ေက်ာ္ ခြ၊ ေျပးလႊားစားၾကသတဲ့။ တစ္ေန႔မွာ အေသာက ဘုရင္ႀကီးက တိတိၳေတြကို ဆြမ္းကပ္ရင္း ဝရန္တာမွ နန္းေတာ္အျပင္ဘက္လမ္းမေပၚကို ၾကည့္မိသတဲ့။ အဲဒီမွာ နိေျဂာဓ ကိုရင္ေလးဟာ ဣေျႏၵအမူအရာ ၿငိမ္သက္စြာလွမ္း၍ ဆြမ္းခံေနတာကို လွမ္းျမင္လိုက္ရ သတဲ့။ အဲဒါနဲ႔ နန္းေတာ္ထဲက မွဴးႀကီးမတ္ရာေတြကို ကိုရင္ေလးကို ပင့္ခိုင္းလိုက္တယ္ကြဲ႕။ ကိုရင္ေလး ကလည္း ကိုယ္အမူအရာ သိမ္သိမ္ေမြ႕ေမြ႕ ဣေျႏၵ ရရပဲ နန္းေတာ္ထဲ လိုက္ျြကလာသတဲ့။ နန္းေတာ္ထဲ ေရာက္တဲ့အခါ အေသာက ဧကရာဇ္မင္းႀကီးက “အရွင္ဘုရားအား ဆြမ္းေလာင္း လွဴပါသျဖင့္ သင့္ ေတာ္ရာေနရာတြင္ ေနရာယူေတာ္မူပါ”ဟု ဆို သတဲ့။ အဲဒီအခါ နိေျဂာဓကိုရင္ေလးက ဘုရင္ႀကီးရဲ႕ ပလႅင္ေပၚကို တန္းတန္းမတ္မတ္ တက္သြားၿပီး ထိုင္ ေတာ္မူ၍ ဆြမ္းအလွဴခံယူေတာ္မူသတဲ့။ အတိုင္း တိုင္း၊ အျပည္ျပည္၊ ႏိုုင္ငံအဝန္း စစ္ေအာင္ႏိုင္ခဲ့ၿပီး ဘုရင္ဧကရာဇ္အခ်င္းခ်င္းပင္ ဖိမ့္ဖိမ့္တုန္ေအာင္ ေၾကာက္ရြံ႕ခဲ့ရၿပီး ပလႅင္ေပၚမဆိုထားႏွင့္ ေရွ႕ေတာ္ ေမွာက္တြင္ ဒူးေထာက္ခစားခံရေသာ အေသာက ဘုရင္မွာ လြန္စြာအံ့ဩတုန္လႈပ္သြားသတဲ့။ အတိုခ်ံဳ႕ ေျပာျပရင္ျဖင့္ ေနာက္ဆံုးမွာ အေသာက ဘုရင္ မင္းႀကီးဟာ တိတိၳမ်ားရဲ႕ ဣေျႏၵအမူအရာနဲ႔ နိေျဂာဓ ကိုရင္ငယ္ေလးရဲ႕ဣေျႏၵ အမူအရာ၊ စိတ္အမူအရာ၊ ခံယူခ်က္ေတြနဲ႔ႏိႈင္းယွဥ္ ဆန္းစစ္ၿပီး ဗုဒၶဘာသာဝင္ သာသနာျပဳဘုရင္တစ္ပါး ျဖစ္သြားခဲ့ေလေတာ့တယ္ တဲ့။ ကိုယ္အမူအရာ ဣေျႏၵတစ္ခုရဲ႕ အက်ိဳးေက်းဇူး မ်ားဟာ ဘယ္ေလာက္အထိ ႀကီးက်ယ္ျမင့္ျမတ္သြား ခဲ့တယ္ဆိုတာ သာဓကႀကီးတစ္ခုပဲကြယ္”

ေနာက္ဆံုးအေနနဲ႔ ထုတ္ျပျဖစ္ခဲ့ေသာ သာဓ ကတစ္ခုလည္း ရွိခဲ့ပါသည္။

“ဒီလိုကြဲ႕ …တို႔ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားရွင္ရဲ႕ လက္ယာေတာ္ရံ အရွင္သာရိပုတၲရာအေလာင္းလ်ာနဲ႔ လက္ဝဲအရံ အရွင္ေမာဂၢလန္ အေလာင္းအလ်ာကိုယ္ ေတာ္ျမတ္ႀကီးတို႔ဟာ တရားစစ္၊ တရားမွန္ပုဂၢိဳလ္ကို ရွာေဖြေနစဥ္မွာေပါ့။ တစ္ေန႔ေသာအခါမွာ ရွင္သာရိ ပုတၲရာ အေလာင္းအလ်ာဟာ ပဥၥဝဂၢီငါးဦးအနက္မွ အငယ္ဆံုးပုဂၢိဳလ္ျဖစ္တဲ့ အရွင္အႆဇိ ကိုယ္ေတာ္ ေလး ဆြမ္းခံျြကအလာနဲ႔ ဆံုမိသတဲ့။ အရွင္အႆဇိ ကိုယ္ေတာ္ကေလးရဲ႕ သြားလာ၊ လႈပ္ရွား၊ ဆြမ္းခံပံု အမူအရာမ်ားဟာ ပကတိသိမ္ေမြ႕တည္ၿငိမ္ေနသတဲ့။ ကိုယ္ေတာ္ေလးကို ျမင္ေတြ႕ရတဲ့ခဏမွာပဲ အရွင္ သာရိပုတၲအေလာင္းလ်ာဟာ ကိုယ္ေတာ္အရွင္ အႆဇိ ထံသြားၿပီး အရွင္အႆဇိ၏ အယူအဆ၊ အရွင္အႆဇိ၏ ယံုၾကည္ခ်က္၊ ခံယူခ်က္၊ ဘာသာ အယူဝါဒတို႔ကို ေမးေလွ်ာက္သတဲ့။ ဒါနဲ႔အရွင္ အႆဇိက ‘ေယ ဓမၼာ၊ ေဟတုပၸဘဝါ’အစရွိတဲ့ ဂါထာျဖင့္ အေျဖေပးၿပီး သစၥာတရားကို ေဟာေဖာ္ ေျပာျပႏိုင္သည့္ ျမတ္စြာဘုရားထံေခၚသြားၿပီး တရား နာေစသတဲ့။ အရွင္သာရိပုတၲရေလာင္းလ်ာဟာ ဘုရားရွင္ရဲ႕ တရားေတာ္မ်ားနာယူၿပီး ဗုဒၶကိုလက္ခံ ေတာ္မူကာ သူငယ္ခ်င္းျဖစ္သူ ရွင္ေမာဂၢလန္ ကိုယ္ ေတာ္ႀကီးကိုပါ တရားနာယူေစၿပီး ဗုဒၶဘာသာမ်ား အျဖစ္ခံယူၿပီး ေနာင္တြင္ လက္ယာေတာ္ရံ၊ လက္ဝဲ ေတာ္ရံမ်ားပင္ ျဖစ္ခဲ့ၾကရတယ္။ ကဲ  … ပုဂၢိဳလ္ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ရဲ႕ အမူအရာဟာ ဘယ္ေလာက္ ထိ အေရးႀကီးတယ္ဆိုတာ သိရွိၾကေရာေပါ့ …’

စသည္ျဖင့္ လူတစ္ဦး၊ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးတစ္ ေယာက္တို႔ရဲ႕ အမူအရာမ်ားဟာ ဘယ္မွ်အေရးႀကီး ေၾကာင္းကို ကြ်ႏု္ပ္သည ္အလ်ဥ္းသင့္သလို ေျပာျပမိ ေလသည္။

ကြ်ႏု္ပ္တို႔သည္ အိပ္ရာမွႏိုးထ၍ မ်က္စိ ႏွစ္လံုး ပြင့္သည္မွစတင္၍ ညအိပ္ရာဝင္ နားေနသည့္ အခ်ိန္အတြင္း နိစၥဓူဝ ကိုယ္အမူအရာ၊ ႏႈတ္အမူအရာ တို႔ျဖင့္ ေနၾကရေလသည္။ ထိုကိုယ္အမူအရာ၊ ႏႈတ္ အမူအရာတို႔သည္ ကြ်ႏု္ပ္တို႔၏စိတ္မွ ေစခိုင္းေသာ ေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာရေလသည္။ စိတ္ႏွလံုးသိမ္ေမြ႕ ႏူးညံ့လွ်င္ ကိုယ္အမူအရာ၊ ႏႈတ္အမူအရာတို႔လည္း သိမ္ေမြ႕ႏူးညံ့ေလသည္။ ကိုယ္အမူအရာ၊ ႏႈတ္အမူ အရာမ်ား မယဥ္ေက်းလ်င္ ကြ်ႏု္ပ္တို႔စိတ္ အ႐ိုင္းစိတ္ မ်ား ဝင္ေနေလ၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ကြ်ႏု္ပ္တို႔၏အမူအရာ မ်ားကို သတိျဖင့္ ဆန္းစစ္ေနရေပမည္။ စိတ္ေကာင္း ဝင္သည့္အခါ စိတ္ေကာင္းဝင္ေနေၾကာင္း၊ စိတ္႐ို္င္း ဝင္ေနသည့္အခါ စိတ္႐ိုင္းဝင္ေနေၾကာင္း၊ အမူအရာ မ်ားလည္း တစ္ခုႏွင့္တစ္ခုမတူညီေၾကာင္း သတိခ်ပ္ သင့္၏။ စိတ္မွျဖစ္ေသာ ကိုယ္အမူအရာ၊ ႏႈတ္အမူ အရာမ်ားကို စိတ္ျဖင့္သာ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ရ ေပလိမ့္မည္။ ေလာဘျဖစ္လွ်င္ ေလာဘ၏အမူအရာ မ်ား၊ ေဒါသျဖစ္လွ်င္ ေဒါသ၏အမူအရာမ်ား၊ ေမာဟ ျဖစ္လွ်င္ ေမာဟ၏အမူအရာမ်ား ေပၚလြင္ၾကသည္ မွာ ဓမၼာတာပင္ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟမ်ား နည္းပါးသည္ထက္ နည္းပါး ၾကရန္ ဘုရား၏ဂုဏ္ေတာ္၊ တရား၏ဂုဏ္ေတာ္၊ သံဃာေတာ္ျမတ္တို႔၏ ဂုဏ္ေတာ္မ်ားကို ပြားမ်ား၍ လည္းေကာင္း၊ ေမတၲာဘာဝနာမ်ား ပြားမ်ား ထံုမႊန္း၍ လည္းေကာင္း အခ်ိန္အခါရတိုင္း၊ သတိရတိုင္း ရြတ္ဖတ္သျြကယ္ေနၾကျခင္းျဖင့္ …။

(ခ်မ္းသာျခင္းကိုရၾကပါေစ)

ေဌးေအာင္စိန္

(အင္းမ)

Comments

comments

Post Author: manawmaya