အၾကည္ညိဳ အပူေဇာ္ခံရေအာင္ ေနတတ္ပါ။

 

“လူေတြဟာ ဘာကိုမ်ား ကိုးကြယ္ၾကတာပါ လိမ့္”ဆိုတဲ့ ေခါင္းစဥ္နဲ႔ အယူလြဲ အက်င့္လြဲေနတဲ့ သူမ်ားရဲ႕ အေၾကာင္းကို ေရွ႕မွာ ေဆြးေႏြးတင္ျပခဲ့ၿပီး ပါၿပီ။ ခု အၾကည္ညိဳခံ အပူေဇာ္ခံေနရတဲ့ သူမ်ား အေနနဲ႔ အေနတတ္ဖို႔ လိုတာကို ေဆြးေႏြးတင္ျပ လိုပါတယ္။

ရတနာသံုးပါးကိုေတာ့ အေနတတ္ပါလို႔ ေျပာစရာမလိုပါဘူး။ ၾကည္ညိဳမယ့္၊ ပူေဇာ္မယ့္သူ မ်ားကိုသာ ရတနာသံုးပါးကို ၾကည္ညိဳပူေဇာ္တဲ့အခါ မွာ ဂုဏ္ေတာ္မ်ားကို သိနားလည္ေအာင္ ေလ့လာ ၿပီးမွ ၾကည္ၾကည္ညိဳညိဳ ပူေဇာ္ဖို႔သင့္ပါတယ္လို႔ပဲ အႀကံဉာဏ္ေပးလိုပါတယ္။ ဘုရားစစ္ ဘုရားမွန္၊ တရားစစ္ တရားမွန္၊ သံဃာစစ္ သံဃာမွန္မ်ားကို ၾကည္ညိဳပူေဇာ္ရတာ အလြန္ေက်းဇူး မ်ားပါတယ္။ ကေလးဘ၀တုန္းကေတာ့ လူႀကီးမိဘမ်ားက ဦး ေတာ္လုပ္လိုက္ဆိုရင္ လုပ္လိုက္တာပဲ။ ဘုန္းဘုန္း ေက်ာင္းကိုသြားၿပီး ဦးေတာ္လုပ္ရင္ ငွက္ေပ်ာသီး ေတြ၊ မုန္႔ဖက္ထုပ္ေတြ စားရတယ္ဆိုတဲ့အသိပဲ ရွိပါ တယ္။ အဲဒီအသိက အသက္နဲ႔အမွ် ေလးနက္တဲ့ ဘက္ကို ေျပာင္းသြားဖို႔သင့္ပါတယ္။

ႏို႔မဟုတ္ရင္ေတာ့ ငွက္ေပ်ာသီးနဲ႔ မုန္႔ ေလာက္သာမကေတာ့ဘဲ “ေလာကီရတနာေတြ၊ စည္းစိမ္ေတြကို ဘုန္းဘုန္းက ေဆာင္ၾကဥ္းေပးမွာပဲ” ဆိုၿပီး ေလာဘဦးစီးတဲ့ ဆည္းကပ္မႈ၊ ၾကည္ညိဳ ပူေဇာ္မႈမ်ားနဲ႔ ဒကာေတြ လာေအာင္ ဆရာက မႀကိဳး စားသင့္သလို၊ ဒကာမ်ားကလည္း ဒီနည္းနဲ႔ ဆရာကို မဆည္းကပ္သင့္ပါဘူး။ အဲဒီလို လာဘ္ကိုေမွ်ာ္ၿပီး ဆည္းကပ္ရင္ေတာ့ ဘုရားေဟာနဲ႔ ညီမွာမဟုတ္ ပါဘူး။

စာေရးသူအေနနဲ႔ ေထရ၀ါဒီမ်ားပီပီ အႏွစ္ သာရျပည့္၀တဲ့ ၾကည္ညိဳမႈ၊ ပူေဇာ္မႈမ်ားကိုသာ ပြားမ်ားသင့္တယ္လို႔ ယံုၾကည္လို႔သာ အခုလိုတင္ျပရ တာ ျဖစ္ပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ႀကိဳက္သူက ႀကိဳက္ေပမယ့္ မႀကိဳက္သူလည္း ရွိႏိုင္မယ့္တင္ျပျခင္း ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

အခုဆက္ၿပီး တင္ျပလိုတာကေတာ့ မိဘ မ်ားနဲ႔ ဆရာမ်ားဟာ အၾကည္ညိဳခံရေအာင္၊ အပူ ေဇာ္ခံရေအာင္ ေနသင့္ပါတယ္ဆိုတဲ့ အခ်က္ပဲ ျဖစ္ ပါတယ္။

ကၽြန္မတို႔ ျမန္မာလူမႈအဖြဲ႕အစည္းမွာ မိဘ မ်ားသာမကပါဘူး၊ မိဘမ်ားနဲ႔ သက္တူရြယ္တူ မ်ားကိုေတာင္ လူႀကီးမိဘဆိုတဲ့ ေ၀ါဟာရမ်ားကို အသံုးျပဳၿပီး တေလးတစား ေနရာထားတတ္ပါတယ္။

ကိုယ္အမူအရာ၊ ႏႈတ္အမူအရာမ်ားနဲ႔ ေလး စားၾကည္ညိဳမႈကို ျပတတ္ပါတယ္။ ဥပမာ- လူႀကီး မ်ားေရွ႕မွာ ႐ိုက်ိဳးစြာ ကုန္းၿပီးသြားေလ့ရွိၾကတာ၊ စကားေျပာရင္ ေလးေလးစားစား ေျပာတာ၊ ႐ို႐ို ေသေသေျပာတာစတဲ့ အျပဳအမူမ်ားဟာ လူႀကီး မိဘကို ေလးစားတတ္တဲ့သဘာ၀ကို ျပေနတာျဖစ္ပါ တယ္။

အဲဒီ သဘာ၀မရွိေတာ့တဲ့ ယဥ္ေက်းမႈပ်က္ ေနတဲ့ မိန္းကေလး ေယာက်္ား ကေလးမ်ားကိုလည္း မၾကာမၾကာဆိုသလို ေတြ႕တတ္ၾကပါတယ္။ အေစာ ပိုင္းကေတာ့ အထင္မွားမိပါတယ္။ “ဒီကေလးႏွယ္၊ ႐ိုင္းလိုက္ေလ၊ ဒီေက်ာင္းသားႏွယ္ ႐ိုင္းလိုက္ေလ” ေပါ့ေလ။ ေနာက္ေတာ့မွ စိတ္ထဲက ႐ိုင္းတာမဟုတ္ ဘဲ အဲဒီလိုယဥ္ေက်းမႈ အျပဳအမူမ်ားနဲ႔ ယဥ္ပါးေအာင္ သင္မထားလို႔ ျဖစ္ေနတာဆိုတဲ့အေၾကာင္းကို သိလာ ရပါတယ္။ အဲဒီေတာ့လည္း “ဒီလိုေနကြဲ႕၊ ဒီလို ေျပာ ကြဲ႕”နဲ႔ သင္ေပးလိုက္ရတာေပါ့။

တစ္ခါတုန္းက ႏိုင္ငံရပ္ျခားမွာ သြားေရာက္ ေနထိုင္ၿပီး အလုပ္လုပ္ေနၾကတဲ့ သူငယ္ခ်င္းမ်ားနဲ႔ ေတြ႕ဖူးပါတယ္။ သူတို႔က ေျပာပါတယ္။ ႏိုင္ငံျခား မွာ အရာရာကို ပိုက္ဆံနဲ႔ပဲ အကဲျဖတ္ၾကတယ္၊ တန္ဖိုးျဖတ္ၾကတယ္။ ျမန္မာျပည္မွာလိုလည္း မဟုတ္ဘူး၊ လူႀကီးမိဘရယ္လို႔ ႐ိုေသရေကာင္းမွန္း မသိဘူး။ လူငယ္ေတြက ႐ိုင္းသလိုပဲ၊ လူႀကီးေတြ ကလည္း လူငယ္ဆိုၿပီး မညႇာဘူးတဲ့။

ကၽြန္မစိတ္ထဲမွာ “ေတာ္ပါေသးရဲ႕၊ ျမန္မာ စိတ္ေတြ မဆိတ္သုဥ္းၾကေသးလို႔”လို႔ ေအာက္ေမ့ရ ပါတယ္။ တစ္ေယာက္ေတာ့ “သူဟာ ျမန္မာပါပဲတဲ့။ ေသြးအားျဖင့္ေျပာရင္ ျမန္မာေသြးတစ္စက္မွ မပါပါ ဘူးတဲ့။ ဒါေပမဲ့ မိဘ ဘိုးဘြားကအစ ျမန္မာႏိုင္ငံ မွာ ေနလာခဲ့တာတဲ့။ သူဟာ ဗုဒ္ၶဘာသာျဖစ္႐ံုမက ကိုရင္လည္း ႏွစ္ခါ၀တ္ဖူးတယ္တဲ့။ သူ႕ကိုယ္သူ ျမန္မာလို႔ပဲ ယူဆတယ္တဲ့။ စီးပြားေရးအရသာ ႏိုင္ငံရပ္ျခားကိုသြားၿပီး အလုပ္လုပ္ေနရတာ”တဲ့။

အဲဒီလို ျမန္မာႏိုင္ငံကို စြဲလမ္းၾကတဲ့သူမ်ား ဟာ မက္ေမာေလာက္စရာ ခ်မ္းသာႂကြယ္၀မႈေၾကာင့္ မဟုတ္ပါဘူး။ လူလူခ်င္း ညႇာ တာေထာက္ထားတတ္တဲ့ အျပန္ အလွန္အေရးေပးတတ္တဲ့ ျမန္မာ မႈ စိတ္ဓာတ္မ်ားေၾကာင့္သာ ျဖစ္ ပါတယ္။

ကၽြန္မကိုယ္တိုင္လည္း လူႀကီးမိဘအရြယ္ကို ေရာက္လာ တာ အတန္ေတာင္မွ ၾကာခဲ့ပါၿပီ။ အဲဒါေၾကာင့္ ရဲရဲတင္းတင္း ေျပာ ခ်င္တဲ့အခ်က္တစ္ခ်က္ရွိပါတယ္။ “ငါတို႔က မိဘေတြပဲ၊ ငါတို႔က လူႀကီးေတြပဲ”ဆိုတဲ့ အထက္စီးအ စြဲနဲ႔ “လူငယ္ေတြက ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ တို႔ကိုေလးစားရမွာပဲ”လို႔မေအာက္ ေမ့ပါနဲ႔။ သူတို႕ကေလးေတြမွာ လည္းစဥ္းစားတတ္တဲ့စိတ္၊ ဆန္း စစ္ေ၀ဖန္တတ္တဲ့စိတ္ေတြ ရွိပါ တယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ ထံုးစံျဖစ္လို႔ သာ ေလးစားေနရတာ၊ ပူေဇာ္ေန ရတာ ေနပံုထိုင္ပံုကို နည္းနည္း ကေလးမွ မႀကိဳက္ပါဘူးလို႔ စဥ္း စားမိေအာင္ ထုတ္ေဖာ္မိေအာင္ မေနၾကေစလိုပါဘူး။

ေနပံုထိုင္ပံု၊ ေျပာပံုဆိုပံု၊ ေစတနာထားပံု၊ ဆံုးမၾသ၀ါဒေပးပံု၊ သက္ညႇာပံု၊ က႐ုဏာထားပံု ေတြနဲ႔ မိမိတို႔ဟာ ၾကည္ညိဳထိုက္တဲ့၊ ပူေဇာ္ထိုက္ တဲ့သူမ်ား ျဖစ္တယ္ဆိုတာကို ျပသၾကေစလိုပါတယ္။

အထူးသျဖင့္ကေတာ့ ေကာင္းတဲ့ အေၾကာင္း ကို ေျပာတယ္၊ နည္းေပးလမ္းျပ ျပဳတယ္ပဲထားပါဦး။ “မင္းက အေဖလား၊ ငါက အေဖလား”ဆိုတဲ့ အေျပာ မ်ဳိးနဲ႔ အမိန္႔ခ်မွတ္တာထက္ မိမိရဲ႕ေစတနာကို သားသမီးမ်ား နားလည္ေအာင္ ရွင္းလင္းေဆြးေႏြး သင့္ပါတယ္။

မိဘမ်ားဟာ သားသမီးမ်ားအတြက္ တစ္ ေလွ်ာက္လံုး အနစ္နာခံခဲ့ ၾကရတာ မ်ားပါတယ္။ မိမိတို႔ရဲ႕ သားသမီးမ်ားကို ေကာင္းစားေစခ်င္တဲ့စိတ္ လည္း မိဘမ်ားမွာ အျပည့္ရွိတယ္ဆိုတာကို ကၽြန္မ မျငင္းလိုပါဘူး။

ဒါေပမဲ့ မိဘဆိုတာလည္း မ်ားေသာအားျဖင့္ ပုထုဇဥ္ေတြပဲကိုး။ အဲဒီေတာ့ သားသမီးထံက ျပန္ၿပီး ေမွ်ာ္လင့္တတ္ၾကပါတယ္။ သားသမီးကို ေစတနာ ထားသလိုလိုနဲ႔ (မိမိကိုယ္မိမိ မဆန္းစစ္မိရင္) မိမိ အလိုက် ႀကိဳးဆြဲေနမိတတ္ၾကပါတယ္။

သားသမီးထံက ေစတနာအရ၊ ပစ္ၥည္း၀တ္ၳဳ အရ၊ ျပဳစုလုပ္ေကၽြးမႈအရ ျပန္လည္တံု႔ျပန္မႈကို ေတာင္းဆိုေနရၿပီဆိုကတည္းက တစ္ခုခုမွားခဲ့ၿပီ ဆိုတာ သိသာပါတယ္။ မိမိတို႔ဘက္က အဆံုးအမ လိုေနခဲ့တာလား၊ မိမိတို႔ေစတနာကို သားသမီး သိေအာင္ မႀကိဳးစားခဲ့ဘဲ ဘာသိဘာသာ ေနခဲ့မိ တာလား၊ တစ္ခုခုေတာ့ တစ္ခုခုပါပဲ။

မိမိတို႔ရဲ႕ေစတနာကို မိမိတို႔သားသမီးမ်ား နား လည္သေဘာေပါက္ေအာင္ တရားသျဖင့္ရွိဖို႔ လိုအပ္ ပါတယ္။ အလြန္အေရးႀကီးပါတယ္။

သားသမီးနဲ႔ ဆက္ဆံရာမွာတင္မကဘဲ သူ တစ္ပါးနဲ႔ ဆက္ဆံရာမွာေရာ တရားသျဖင့္ ရွိဖို႔လို ပါတယ္။ ဒါမွ သားသမီးက မိမိတို႔ကို ၾကည္ညိဳ ႏိုင္မွာပါ။ ၿခံဳၿပီးေျပာရရင္ေတာ့ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာနဲ႔ ျပည့္စံုရင္ သားသမီးမ်ားအတြက္ေရာ မိဘမ်ားအတြက္ပါ ကံေကာင္းတတ္ၾကပါတယ္။

အဲဒီလိုျဖစ္လာဖို႔က သားသမီး ငယ္စဥ္ ကတည္းက စရမွာျဖစ္ပါတယ္။ သားသမီးေတြသာ မိဘမ်က္စိေရွ႕မွာေနရင္း ႀကီးလာတာမဟုတ္ပါဘူး။ မိဘမ်ားလည္း သားသမီးေတြရဲ႕ မ်က္စိေရွ႕မွာတင္ ႀကီးရင့္လာရတာပါ။ အမွားေတြ လုပ္ေနတာ၊ အမွားေတြေျပာေနတာကို သားသမီးမ်ား အတုယူ ရင္လည္း မေကာင္းပါဘူး။ သားသမီးက အဲဒီအျပဳ အမူေတြေၾကာင့္ မိမိတို႔အေပၚမွာ အ႐ိုအေသတန္ သြားရင္လည္း မေကာင္းပါဘူး။

ဆရာ။ ဆရာဆိုတာလည္း တစ္ခါေတာ္ခဲ့ ဖူးရင္ ကၽြန္မတို႔တစ္သက္လံုး ဆရာအျဖစ္ ေလးစား ခ်စ္ခင္ေနတာပါ။ အဲသည္လိုလည္း ေနခဲ့ၾကတာမ်ား ပါတယ္။ ကဲ ကၽြန္မကေတာင္ ေနခဲ့ၾကတာ မ်ားပါ တယ္လို႔ေျပာရင္ အဲသည္လိုတစ္သက္လံုး ေလးစား ခ်စ္ခင္ျခင္းမရွိႏိုင္တဲ့ ဆရာမ်ားေရာ ရွိသလား လို႔ေမးရင္ “ဟုတ္ကဲ့၊ ရွိပါတယ္”လို႔ ေျဖရမွာပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ ကၽြန္မတို႔ေခတ္မွာ နည္းပါတယ္။

ဆရာျဖစ္ၿပီး ေက်ာသားရင္သားခြဲျခားကာ ခ်မ္းသာ ဆင္းရဲ ခြဲျခားတာ၊ မိမိသင္ၾကားပို႔ခ်တဲ့ သင္ခန္းစာကို မပိုင္ႏိုင္တာေတြဟာ အၾကည္ညိဳကင္း မဲ့ေစတဲ့ အပူေဇာ္တာရွည္မခံရတဲ့ ဆရာမ်ားရဲ႕ လုပ္ ရပ္မ်ားျဖစ္ပါတယ္။

တခ်ဳိ႕ဆရာမ်ားကို တပည့္ျဖစ္သူက ဒီလို ဆရာရဲ႕ တပည့္ျဖစ္ရတာ ၾကာေလေလ ကံေကာင္း မွန္း သိေလေလပဲဆိုတဲ့ အေတြးမ်ဳိး အေျပာမ်ဳိးနဲ႔ ၾကည္ညိဳလို႔မ၀ ျဖစ္ေလ့ရွိပါတယ္။ တခ်ဳိ႕ဆရာ မ်ားက်ေတာ့ တပည့္ေတြက သူနဲ႔မကင္းေသးတဲ့ အခ်ိန္မွာ ေအာင့္အီးသည္းခံၿပီး ကင္းတာနဲ႔ အတင္း ေတြ တသီႀကီးေျပာတတ္ၾကပါတယ္။

တပည့္က ဆရာ့အတင္းေျပာတာမ်ားကို ေတာ့ ဆရာအခ်င္းခ်င္း နားလည္း မေထာင္သင့္ ပါဘူး။ အားလည္း မေပးသင့္ပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ ေက်ာင္း တြင္းမွာသာ မေျပာနဲ႔လို႔ တားထားလို႔ ရခ်င္ရမယ္၊ တျခားေနရာမွာေတာ့ ဘယ္လိုေျခာက္ၿပီး စားတာ၊ ဘယ္လို႐ိုက္ၿပီးစားတာ စတာေတြ ေျပာေနတာ ကၽြန္မတို႔ဆီ ျပန္ၾကားရတဲ့အထိပါပဲ။

ဒါဟာ ဘာေၾကာင့္လဲ။ ဆရာ့ဘက္က အမွား ေတြရွိေနလို႔ပါပဲ။ ေစတနာ ဆရာရဲ႕အလုပ္ကို မလုပ္ ဘဲ မိမိအတန္းမွာ တက္ေနတုန္း မိမိလိုခ်င္တာကို ျဖည့္ဆည္းခိုင္းတတ္တဲ့ ဆရာမ်ဳိး၊ မိမိကို ဆည္း ကပ္မႈ မျပဳရင္ မိမိက ႏိုင္သလို ကိုင္လိုက္တာမ်ိဳး မလုပ္သင့္ပါဘူး။

တခ်ဳိ႕တပည့္မ်ားကေတာ့ အေပးအယူ အျပန္အလွန္လုပ္ၿပီး ေနာက္တစ္ႏွစ္မွာ လမ္း၌ ေတြ႕ေသာ္ မေခၚစတမ္း လုပ္တတ္ၾကပါတယ္။ ကၽြန္မ ဒီစာကို ေရးေနတာဟာ စိတ္မေကာင္းစြာနဲ႔ ေရးေနတာပါ။ ဒီလိုအျဖစ္မ်ဳိးဟာ ဆရာေကာင္းမ်ား မွာလည္း လာေရာက္ထိခိုက္ႏိုင္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ မဂၤလာတရား ဆိတ္သုဥ္းသြားတာလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ႐ိုေသထိုက္သူကို မ႐ိုေသတာ၊ ဂါရ၀နဲ႔ ဆက္ဆံတတ္ တတ္သူမ်ားကို အဂါရ၀ျပဳတာဟာ ယဥ္ေက်းမႈကိုပါ ထိခိုက္ေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။

“မိဘပဲ၊ ေမြးထားတာ ေကၽြးရမွာေပါ့”ဆိုတဲ့ ေက်းဇူးမဲ့ စကားမ်ဳိးကို မၾကားရေအာင္ “တန္ရာ တန္ေၾကးေပးၿပီး သင္တာ၊ ဒီေလာက္ေတာ့ လုပ္ေပး ရမွာေပါ့”ဆိုတဲ့ ေက်းဇူးမဲ့စကားမ်ားကို မၾကား ရေလေအာင္ ကၽြန္မတို႔ လူႀကီး မိဘမ်ား၊ ဆရာ သမားမ်ားကလည္း ေက်းဇူးတင္ထိုက္သူမ်ား ေလး စားထိုက္ သူမ်ားျဖစ္ေအာင္ ေနၾကဖို႔ လိုပါတယ္။

ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ဂါရ၀တရား မဆိတ္သုဥ္းပါ ဘူး။ မဆိတ္သုဥ္းေသးပါဘူးလို႔ပဲ ေျပာရမွာေပါ့ေလ။ သိပ္ၿပီးအႏိုင္က်င့္တဲ့ဆရာ မဟုတ္လို႔ကေတာ့ လူငယ္ ေတြက တေလးတစားပဲ ဆက္ဆံေလ့ရွိတတ္ၾက ပါတယ္။

ကၽြန္မကိုယ္တိုင္ တစ္ခါမွ က်ဴရွင္ျပမစားဖူး ပါဘူး။ အေၾကာင္းေၾကာင္းေၾကာင့္ က်ဴရွင္ျပတဲ့သူ မ်ားကို ကၽြန္မ သတိထားမိတာ ရွိပါတယ္။ တတ္ သည့္ ပညာနဲ႔ မိမိတပည့္မ်ားကို ေစတနာထားၿပီး တတ္ေအာင္သင္ေပးတဲ့သူမ်ားက က်ဴရွင္ဆရာမ်ား ျဖစ္ေပမယ့္ တေလးတစား ဆက္ဆံတာကို ခံရ ပါတယ္။ ျဖစ္ကတတ္ဆန္း သင္လို႔ကေတာ့ ပိုက္ဆံ ရွိေလေလ တန္ရာတန္ေၾကးျဖစ္ေအာင္ ဆရာကို စိစစ္ေလေလပါပဲ။ ၿပီးေတာ့ ေစတနာမထားတဲ့ ဆရာဆိုရင္ တစ္ႏွစ္က တစ္ႏွစ္ကိုကူးရင္ ႏႈတ္ မဆက္ခ်င္ၾကေတာ့ပါဘူး။

အေရးႀကီးတာကေတာ့ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာ မိမိဘက္မွာ ျပည့္စံုေအာင္ ႀကိဳးစားၿပီးမွ တျခားသူ (သားသမီးမ်ားပင္ျဖစ္ပါေစ)ထံက အလို အေလ်ာက္ ေစတနာနဲ႔ ေပးအပ္လာတဲ့ ၾကည္ညိဳမႈ၊ ပူေဇာ္မႈတို႔ကို လက္ခံပါ၊ ဒါမွမဟုတ္လို႔ကေတာ့ ၾကာရွည္ၿမဲမည္မဟုတ္ပါ။

ေဒါက္တာမတင္၀င္း

(ပညာေရးတက္ၠသိုလ္)

Comments

comments

Post Author: manawmaya